• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Regionsspärra kreditkort

F

F.d. 52943

Guest
Har kreditkort hos LFbank. Där kan man spärra kortet för utlandsköp och internetköp. När man ska handla på internet låser man upp kortet. När köpet är klart (fått orderbekräftelse) låser man igen. Så lång gott och väl. Nu till problemet.
Köpte däck på Däckonline nyligen med upplåsning/låsning av kort enl. ovan. Fick dagen efter meddelande från däckonline att dom inte lyckats dra några pengar från kontot, och att dom skulle försöka igen nästa dag. Efter koll med banken att inga pengar dragits låstes kortet upp igen och stängdes på kvällen dagen efter.
Fick sedan ytterligare ett meddelande om att dom inte fått några pengar, och att jag nu var tvungen att förskottsbetala via bank om dom skulle skicka däcken.
Förnyad kontakt med banken gav vid handen att företaget har 3 dar på sig att dra pengarna, efter att beloppet " reserverats" på kontot. Om man stänger kortet under den tiden, innan pengarna dragits, kan säljföretaget inte få ut pengarna. När beloppet reserverats markeras det som "prel köp" om man kollar på transaktionerna på internatbanken.
Någon som råkat ut för något liknande? Låter lite märkligt tycker jag.
(Förskottsbetalade via bg och fick sedan däcken utan problem)

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Sv: Regionsspärra kreditkort

Handel på internet er reguleres således at sælgerne (Webshops) ikke må hæve beløb på dit kort FØR de har afsendt de købte varer.

Derfor er det for tidligt at spærre for området allerede når du har fået ordrebekræftelse. Du må tidligst spærre når du har fået meddelelse om at varen er afsendt, eventuelt ved Track and Trace.

F

F.d. 52943

Guest

Ok, antar att de jag handlat av tidigare, varit snabbare med leverans och dragit pengarna innan jag hunnit låsa igen. Har aldrig råkat ut för detta tidigare.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Ok, antar att de jag handlat av tidigare, varit snabbare med leverans och dragit pengarna innan jag hunnit låsa igen. Har aldrig råkat ut för detta tidigare.

Det är mycket vanligt när man handlar med kortet utomlands eller på nätet att det står reserverat belopp på kontot i flera dagar ibland en vecka.

Skärmklipp 2015-04-24 18.45.19.jpg

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025

Hej

Vi har ett kort som alltid är öppet för internetköp och köp utomlands. Men på kontot som kortet är kopplat till finns det aldrig några pengar, förutom när vi ska köpa något. Då flyttar vi över summan som behövs. Enkelt, smidigt och säkert.

Hälsningar
Ingegerd och Bo-A

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Hej

Vi har ett kort som alltid är öppet för internetköp och köp utomlands. Men på kontot som kortet är kopplat till finns det aldrig några pengar, förutom när vi ska köpa något. Då flyttar vi över summan som behövs. Enkelt, smidigt och säkert.

Hälsningar
Ingegerd och Bo-A

Tillad en bankmand gennem 42 år at komme med en lille oplysning.

Tråden handler om kreditkort, og for kreditkort gælder, at købet gennemføres uanset, om der er penge på kontoen eller ej. Det vil sige, at Tyve, som stjæler kortoplysningerne, kan misbruge kortet, så kontoen går i minus. Men der findes indløsningsregler, der betyder, at man kan få sine penge igen, hvis man har været udsat for ikke selvforskyldt misbrug.

Hvis man ønsker at sikre sig helt, så skal man anvende en separat konto med tilhørende debetkort, idet køb på denne type kort kun kan gennemføres, hvis der er penge på kontoen. Man skal så huske at indsætte penge på kontoen inden købet foretages. Desværre er der nogle webshops, som ikke tillader brug af denne type kort.

Dette er årsagen til, at du ikke kan købe bensin på et debetkort, idet betalingsautomaten i bensinstanderen ikke kan reservere beløb på din konto for beløbet er kendt, og det er jo først kendt, når du er færdig med at tanke op.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag förstår inte vitsen att spärra ett kreditkort, det finns ju inga pengar utan just bara en kredit.
Däremot ifall man har ett bankkort ska man vara försiktig, dessa är anslutna till ett privat konto.

Slutade själv med bankkort för många år sedan, törs inte riskera mina egna pengar.

Mitt tips är ett rent kreditkort, blir det missbrukat så spärra, polisanmäl, och bestrid köpen, inga pengar borta, har själv råkat ut för detta några ggr.
köp på 35000 gick på några minuter, tur det inte var mina pengar.

F

F.d. 53358

Guest

Jag förstår inte vad det är för fel på kontanter och betala via faktura.
Min grabb skulle köpa någon TV grej, kostade ca 40 000:- De svarade vi tar inte kontanter, grabben svarade, då går jag till grannen, Då gick det helt plötsligt väldigt bra.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag förstår inte vitsen att spärra ett kreditkort, det finns ju inga pengar utan just bara en kredit.
Däremot ifall man har ett bankkort ska man vara försiktig, dessa är anslutna till ett privat konto.

Slutade själv med bankkort för många år sedan, törs inte riskera mina egna pengar.

Mitt tips är ett rent kreditkort, blir det missbrukat så spärra, polisanmäl, och bestrid köpen, inga pengar borta, har själv råkat ut för detta några ggr.
köp på 35000 gick på några minuter, tur det inte var mina pengar.
Precis tvärtom. Som Kaehne4363 skrev ovan, ett debetkort (bankkort) kopplat till ett konto som inte innehåller några pengar är det bästa. Det kan inte missbrukas, och ett extra konto är ju gratis.
Kreditkort kan missbrukas och man får problemet med att hålla koll på kontot, bestrida inköpen och försöka få tillbaka pengarna.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Jag förstår inte vad det är för fel på kontanter och betala via faktura.
Min grabb skulle köpa någon TV grej, kostade ca 40 000:- De svarade vi tar inte kontanter, grabben svarade, då går jag till grannen, Då gick det helt plötsligt väldigt bra.

Den som betalar kontant bör kräva 3-4 procents rabatt. Nästan all prissättning i Sverige utgår ifrån att man använder kort, många betalar även mindre utgifter med kort.

I och för sig tar bankerna bra betalt även för kontanthantering, inte dåligt att lyckas tjäna ett par procent på nästan allt.

F

F.d. 52943

Guest

Cash är inte så gångbart vid internetköp, som är det tråden handlar om.
Frågan gällde om det är vanligt att säljföretag inte kan dra pengar om kortet låses för internetköp efter att orderbekräftelsen mottagits.
Vad jag förstår enl ovan, så ska man tydligen vänta tills man fått leveransbesked innan man låser kortet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ifall man e så orolig att handla på nätet att man måste ha ett kort knutet till ett konto där det inte finns medel, va e vitsen.
Använd PayPal lr annan betaltjänst ifall man e orolig.
Dom som inte erbjuder dessa betalalternativ kan man väl dumpa.

Jag använder ett kort, Sas eurobonus Mastercard, upp till 350000kr kredit
kopplat till de betaltjänster jag nyttjar, de vanligaste.
Vill jag plocka upp mobilen o göra ett nätköp måste det funka blixtsnabbt annars e vitsen borta.
Enda tjänsten mot privatkonto jag har e Swish, som faktiskt inte e så dum,
Där kan man sätta beloppsspärr.

F

F.d. 53358

Guest

Ifall man e så orolig att handla på nätet att man måste ha ett kort knutet till ett konto där det inte finns medel, va e vitsen.
Använd PayPal lr annan betaltjänst ifall man e orolig.
Dom som inte erbjuder dessa betalalternativ kan man väl dumpa.

Jag använder ett kort, Sas eurobonus Mastercard, upp till 350000kr kredit
kopplat till de betaltjänster jag nyttjar, de vanligaste.
Vill jag plocka upp mobilen o göra ett nätköp måste det funka blixtsnabbt annars e vitsen borta.
Enda tjänsten mot privatkonto jag har e Swish, som faktiskt inte e så dum,
Där kan man sätta beloppsspärr.

Du är modig! Så modig är inte jag.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Du är modig! Så modig är inte jag.

Detta är inget mod jämfört med att ha ett kort knutet till ett konto som i värsta fall har penningar, de e modigt, enligt mej. :)

Skulle va Swish då men där har jag spärr, samt man måste kunna password till både min mobil samt mitt mobila bank-id, och så måste ju bedragaren också ha sin mobil ansluten till Swish, nä Swish är säkert tycker jag

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Statoil Mastercard är ett rent kreditkort utan årsavgift (finns fler, tror OKQ8 m.fl har samma sak). Du betalar inget förrän du tittat på räkningen och konstaterat att du faktiskt handlat dessa saker. Om inte kontakta banken.
Kopplar du det dessutom till Paypal och lägger till Paypal som ytterligare buffert så är du mycket säker.
Jag har aldrig blivit blåst och har gjort hundratals affärer världen runt.

Peter :)

F

F.d. 53358

Guest

Statoil Mastercard är ett rent kreditkort utan årsavgift (finns fler, tror OKQ8 m.fl har samma sak). Du betalar inget förrän du tittat på räkningen och konstaterat att du faktiskt handlat dessa saker. Om inte kontakta banken.
Kopplar du det dessutom till Paypal och lägger till Paypal som ytterligare buffert så är du mycket säker.
Jag har aldrig blivit blåst och har gjort hundratals affärer världen runt.

Peter :)

Jag har inte heller blivit blåst, kanske beroende på att jag inte använder kort. Har totalkoll på ekonomin, vilket många yngre inte har. Två veckor kvar till lön och kontot redan tomt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Idag är det nog inte många som klarar sig, eller orkar att bara hantera kontanter.
Kontanter blir bara svårare å svårare att både komma över och bli av med, tyvärr, kanske en tråkig utveckling, t.o.m knallarna på marknader tar kort idag.

jag klarar mej med "fickpengar" typ <500kr.

Det Peter skrev om gratis kreditkort typ Statoil, va det jag menade är den säkraste kortmetoden kontra sin smidighet, det finns säkert många såna olika gratiskort, det gäller bara att ha koll på sin handel så täckning finns till varje månadsräkning, annars kan det gå som i Lyxfällan.

Jag är nöjd med mitt Eurobonuskort, kostar 200kr/år, samlar poäng på allt, som jag kan flyga, bo på hotell för vid behov, betalar "aldrig" med kontanter.
Behöver jag fylla på fickpengar så gör jag gratis kontantuttag i kassan på Ica, och så får jag poäng på det också :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Efter det att jag blivit fråntagen mitt SEB-kort i en bankomat i Spanien för något år sedan använder jag Statoils MasterCard-kort (ingen årsavgift) vid köp och Ica-bankkortet vid kontantuttag eftersom det inte tillkommer några avgifter och faktiskt har anständiga valutaväxlingskurser.

Använder gärna kontanter utanför Sverige där korthysterin inte alls är på samma nivå som hemmavid.

Jappe

Toppen