• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

F

F.d. 23214

Guest
Hej!

Har letat på hela internet nu i flera timmar men får inte riktigt svar på min fråga, så tänkte höra med er här istället.

Går i tankarna att köpa en gammal lastbil med skåp, bakgavellyft, öppna upp en passage mellan styrhytt och skåp, och bygga bostadsinredning.

Anledningen till att jag föredrar lastbil framför buss är dels priset, en skattad och besiktad lastbil får du för mellan 20-30.000 medan en buss betydligt mer. sedan så har det med behörighetsklass, jag har c-kort men inte D-kort. samt större utbud på lastbilar.


Till min fråga.

Om jag nu reggar om lastbilen till husbil finns det då möjlighet att regga om så jag får ta fler passagerare?

Tack på förhand
Linus
 

Bilagor

  • 4606551645.jpg
    4606551645.jpg
    50 KB · Visningar: 6
F

F.d. 50124

Guest
Sv: Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

Hej!

Har letat på hela internet nu i flera timmar men får inte riktigt svar på min fråga, så tänkte höra med er här istället.

Går i tankarna att köpa en gammal lastbil med skåp, bakgavellyft, öppna upp en passage mellan styrhytt och skåp, och bygga bostadsinredning.

Anledningen till att jag föredrar lastbil framför buss är dels priset, en skattad och besiktad lastbil får du för mellan 20-30.000 medan en buss betydligt mer. sedan så har det med behörighetsklass, jag har c-kort men inte D-kort. samt större utbud på lastbilar.


Till min fråga.

Om jag nu reggar om lastbilen till husbil finns det då möjlighet att regga om så jag får ta fler passagerare?

Tack på förhand
Linus

det är inte så lätt att regga pasagerarplats i en sådan skåp.
Det är lättare med buss. Regga den till husbil så får du köra den på c kort eller b kort taget innan typ 1996 eller vad det nu var.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

Att registrera den som husbil (Pb2) skulle medföra att skatten mångdubblas
 
F

F.d. 23214

Guest
Sv: Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

Tack för snabba svar!

Det är möjligt att skatten stiger från 3500kr till 5018kr men mer kan det väll aldrig bli på en diesel pb2 oavsett totalvikt?

Men hur som helst så tror ni inte att det går att regga en lastbil för fler passagerare i skåpet idagens läge.
 
F

F.d. 50104

Guest
Sv: Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

Hej antalet sovplattsser måste harmonera med med antalet pasagerare
 
F

F.d. 23214

Guest
Sv: Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

Hej antalet sovplattsser måste harmonera med med antalet pasagerare

Hej, ja så lång är jag med. Jag skickade ett mejl (gick bara att mejla) idag till bilprovningen dem skulle sända vidare frågan till närmaste regbesiktningsstället, jag återkommer med svar så fort jag har fått något, om det kanske är någon annan som är intresserad.

Det finns ingen annan myndighet eller organisation man ska fråga? vad heter dem som bla följer upp när man reggar om till "ombyggt fordon"?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

Det är möjligt att skatten stiger från 3500kr till 5018kr men mer kan det väll aldrig bli på en diesel pb2 oavsett totalvikt?


Jo, den kan bli högre. Är inte reglerna nyligen ändrade så innebär det att det blir en nyregistrering av fordon och då bedöms den som en 2015 (om det sker i år) och då kan Du riskera en skatt runt 10000 skr.

Är bilen däremot tillräckligt ombyggd så kan den räknas som ett amatörbyggt fordon och då gäller andra regler vid registrering. Vid sådan ombyggnad är det bäst att kontakta SFRO innan man börjar, där får Du råd och anvisningar samt att de besiktigar fordonet.
Gå in på deras hemsida"SFRO.com" där kan du finna det mesta av den information som behövs.

Rent generellt bör du akta dig för en Pb2 registrering. För de flesta har den endast inneburit en kraftig skattehöjning eftersom den skattas som en personbil samtidigt ökar parkerings och nattförbud i snabb takt för just Pb2.
I det här området är det betydligt lättare att nattparkera en "lastbil" än en Pb2.

För övrigt så såg jag i somras just en sådan lastbil som du visar på bilden som var ombyggd till husbil. Bygget var mycket väl utfört och det hela såg bra ut så lycka till med bygget.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Regga skåp lastbil till husbil typ volvo fl?

Sedan 1 maj 2006, då det nuvarande utsläppsbaserade skattesystemet infördes och personbilar delades in i Pb1 och Pb2, skall alla husbilar registreras som Pb2.

Dock gjorde enstaka besiktningsstationer enstaka misstag under det första året, men det rörde främst privatimporterade husbilar.
 
Toppen