• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reflexväst

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Hej. Ni som tänkt er till Norge i sommar. Från den 1 / 3 - 07 är det lag på minst en reflexväst i bilen. mvh. Micke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reflexväst

De flesta husbilarna är väl fortfarande lastbilsregistrerade och då råder reflexvästtvång även här i Sverige. Konstigt nog är det dock inte tvunget att använda den.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Reflexväst

Under tiden 1990-07-01 till 1993-09-01 fanns det krav att alla bussar och lastbilar skulle utrustas med reflexväst,regeln gav inte någon effekt så den togs bort..Men det är inte så tokigt att ha en iallafall.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reflexväst

Å tusan, har kravet på reflexväst tagits bort! Det verkar ju vara ett rejält tag för att öka trafiksäkerheten........inte.

Men det är klart skapar man en regel att det måste finnas en reklexväst i lastbilen men inget krav att den skall användas så blir effekten lätt lite obefintlig. I en del andra länder är ju kravet på väst förenat med krav att den måste användas vid all vistelse utanför fordonet när det är uppställt på ej avsedd parkering, dvs vid olycksfall eller nödstopp och liknande.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Reflexväst

om ni nu ska köpa en reflexväst så se till att den är CE-märkt, annars är den inte godkänd i de länder där det är ett krav
jag har noterat att det förekommer en del västar på marknaden som har ett utseende likt de godkända västarna och men som saknar CE-märkningen och därför kan säljas extra billigt
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Reflexväst

Förhoppningsviss så är den som jag har ce-märkt,för den har jag köpt i Österrike,men som tur är så har jag inte använd det än..och hoppas att jag slipper använda den:)
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Reflexväst

att den är köpt i Österrike är ingen garanti för att den är CE-märkt, dom omärkta västarna förekommer nog lite varstans i världen, tillverkas sannolikt i Kina men tillverkaren eller grossisten på den lokala marknaden vill inte ta kostnaden för certifieringen, bäst att du kollar märkningen så du inte står där med en icke godkänd väst om den skulle behövas :eek:
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Reflexväst

Och tänk på att reflexvästen ska vara lätt att komma åt från förarplatsen! Tro det i vissa länder (Norge?) gäller att den ska ligga inom armslängds avstånd från föraren eller något sådant. Regel eller inte, så är det änfå viktigt att man inte ska behöva gå ut i mkret för att gå bak till bagaget (på personbilen) för att ta fra reflexvästen.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Reflexväst

Den är CE-märkt...och självklart skall man inte förvara den i bagagutrume.jag har min i handsfacket..men var har Ni era??Vad det gäller CE-märkningen,så är oftast i Sverige som det inte fungerar.Det köps undermåliga västar och säljs och säljs på änu undermåliga ställe.Typ..biltema..Ge-kos och jula rasta och så vidare.På såna ställe så kan man hitta vilka produkter som helst och kanske inte CE-märkta.Men som sagt min är CE-märkt...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reflexväst

Ojdå, inte CE märkta hos GeKå! Och jag som köpt min där för 49:- om jag inte minns fel.

Och faktiskt, det står CE på den nu när jag var ute och kollade under förarsätet där den ligger.

För säkerhets (!) skull kollade jag också Clas i Sjön - CEmärkt, Biltema - CEmärkt.
 
Toppen