• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Rear doors open

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har en Dethleffs Pulse bygget på FIAT Ducato fra 2019.

Den har centrallås også på bodelsdøren, men når alle døre er lukket (smækket i) så fortæller panelet foran rattet at "Rear Doors Open"

Det betyder at jeg ikke kan låse bilens 3 døre, hverken med fjernbetjeningen eller med knappen på instrumentpanelet. Når jeg trykker på låsning på nøglen, så blinker blinklysene OK, men ingenting sker.

Sikring F38 til dørlåsning er OK

Nogen som har en ide?

Eller bliver det værksted i morgen?
 
Lösning
Løst!

En skrue var løs inde i låsen. Den skal holde relæ med kontaktdon på plads, men kontaktdonen havde forskubbet sig, og gav derfor ikke kontakt

Billedserie kommer

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det er meget irriterende, at vi ikke kan forlade bilen, da vi ikke kan låse fordøren i passagersiden.

Jeg har derfor lavet lidt test.

Hvis jeg låser bodelsdøren og/eller døren i førersiden med nøgle, så kan jeg fint låse dørene op igen med fjernbetjæningen.

Men jeg kan stadig ikke låse de 3 døre, og åpanelet foran rettet siger stadig "rear doors open"

Så jeg trenger hjælp :confused: :msn_wall:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Känner igen samma sak fast från vår MB Sprinter som var i proncip ny när SAMMA problem uppstod. Jag kunde lokalisera felet till bakdörren och löste problemet så enkelt som att spreja 5-56 i bakdörrens låssystem. Fungerar än idag efter 6 år! Pratade med Hedin’s verkstad då som menade på att detta var en bagatell, bara köra in så skulle dom fixa ”problemet”, men vi behövde aldrig ”åka in” efter 5-56 försöket…

PS. Mycket frustrerande, vi vågade inte somna om nätterna!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her er lidt billeder som jeg har taget under processen.

Da problemet sad i låsen på indersiden af døren, så handlede det om at få bagbeklædningen af. Det var nu ikke så lige til, men jeg fik en god anvisning fra værkstedet hos Campingparken i Herning. Erling Søndergaard ved åbenbart alt om døre.

20210707_092028.jpg
Det er nødvendigt at tage det blanke plast rundt om dørhåndtaget væk. (rød pil) Det kan lirkes lige så stille løst med noget fladt der ikke sætter mærker. Det skal fjernes ret ud imod dig selv.

Så skal vi have de blanke dækstykker på det lodrette håndtag væk (grøn pil). Det kan lirkes læst på samme måde og også her skal det fjernes ret ud mod dig selv. Sidder med 3 plastdimser ind i 3 huller. Pas på ikke at knække.

Så skal du fjerne 4 skruer (blå pil)

NU ser det således ud. Ved den røde pil kan du se et af de huller som det blanke plast ved indvendig døråbner har være trykket ind i. Du kan sikkert ikke se alle skruerne i døråbneren, men dem skal du heller ikke bekymre dig om.
20210707_092757.jpg
Og på lidt længere afstand ser det således ud
20210707_093119.jpg
Nu skal du have inderbeklædningen lirket ud af den hvide ramme som sidder hele vejen rundt om døren. (rød pil) Det gør du ved at bøje inderdørsplasten og med en hånd slår du plasten ud af rillen. Men før du kan komme til det skal du løsne inderbeklædningen rundt om vinduet (grøn pil) Det sidder med burretape så du skal tage godt ved, eller det jeg kalder mild vold.
Nu kan du få en hånd ind under inderbeklædningen ved vinduet, og så kan du langsom "banke" plasten fri af listen idet du bøjer inderdøren ind mod dig selv med hånden som du har inde i døren ved vinduet. Begynd i hængselsiden og arbejd dig opad og rundt foroven til du kommer rundt til låsesiden. Pas på ikke at ødelægge noget af inderbeklædningen nede ved det sorte kabel ind i døren forneden på hængselsiden.

Du kan nu komme ind til selve låsen
20210707_093947.jpg
Her kan du i den røde cirkel se den skrue der var gået løs, så kontaktrelæet (grøn cirkel) var gået ud af plads. Relæet har 2 dupper under bunden som skal sidde i de 2 huller i den blå cirkel.

Når det er sat på plads og skruen er strammet, så ser det således ud
20210707_094112.jpg
Ved den røde pil kan du se det metalstykke der presser relæet på plads nede i de 2 huller, og den stramme skrue forhindrer relæet i at kunne hoppe op.
Når du lukker døren, så går rørsplitten tilbage og rammer et lille blik som presser donen ind ved den røde prik på relæet. Så dannes kontakt og der står ikke længere "rear doors open" i panelet foran rattet. Og ikke mindst: nu virker fjernbetjeningen igen.

Så skal du bare have det hele samlet igen, og det var faktisk lidt sværere end at få det løsnet, men start ved låsesiden og arbejd dig ovenom på døren til du kommer helt forneden på hængselsiden. Tryk burretapen på plads. På med de 4 skruer og de 3 blanke dækstykker. Så har du en fin dør igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen