Sv: RAW-bild
Det positiva med fotografering är att alla kan idag skapa den bild de själva tycker om/gillar och som är "rätt" (för dem).
Det går idag, ex. via programmet Adobe Lightroom, att påverka det man anser behövs för att bilden skall bli som man vill. Sättet att göra detta på skiljer isg inte vare sig man justerar en jpeg-bild eller RAW-kopia. Det är dock oftast färre justeringar som behövs I en jpeg-bild medan i andra fall justeringen endast är möjlig I RAW-kopian (ex. vitbalansen).
Om man eftersträvar att bilden skall återges så nära så som vi upplevde det under fotograferingsögonblicket tar man med fördel en referensbild på ett grå-kort eller vit yta och låter kameran använda (justera) vitbalansen efter denna bild. Fotograferar vi sedan i jpeg behövs sällan någon justering av vitbalansen i efterhand.
Slutligen handlar det ju dock ofta om hur väl bildskärmen bilen visas på är färgkalibrerad och vilket färgomfång skärmen klarar av att visa (om den inte skrivs ut förståss).
När jag har mina perioder av fotografering, som brukar vara i några år och ha uppehåll ett par år tills andan faller på igen (har varit så sedan 9 års alder

) fotograferar jag i RAW-format när jag plåtar naturbilder/stadsbilder & porträtt men när jag plåtar sport (oftast motorsport) plåtar jag numera i jpeg.
Åren mellan fotoperioderna plårtar jag endast i jpeg och använder mig av en mindre kompaktkamera. De har gått och blivit så bra att det ibland är svårt att se någon nämnvärd skillnad mellan bld tagen med betydligt store och dyrare kamera. De är inte dyra heller, idag tror jag man köpa den kameran jag använder (Canon Powershot G12) för under 1500kr (begagnad) ibland till och med < 1000kr (ebay).