• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattnav mått etc till Renault Master

F

F.d. 1167

Guest
Hej, jag vill byta ratt i min Renault Master årsmod. 2000 2.8 dti buss, är det någon som vet vad det är för dimensioner/vad som kan tänkas passa där istället enkelt och billigt???
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Du får väl skruva loss ratten och kolla diametern i stången.
Eftersom bilen är fransk, så är alla franska bilar potentiella donatorer.
Mest troligt är att andra modeller "light trucks" har passande ratt.
Är ratten sönder, eller har du bara ledsnat på den gamla?
I så fall finns det mängder av överdrag som kan hjälpa dig...
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Jovisst men jag kanske hoppades på att någon visste dimensionen på dessa fordon eftersom detta skall vara ett husbils och fordonsforum, men det verkar visset med Renault Master kunskap här har jag märkt tidigare så jag får väl vända mig utomlands som vanligt...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Det kanske inte är så vanligt man man skruvar bort ratten för att mäta diametern eller räkna antal splines som den har .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Jovisst men jag kanske hoppades på att någon visste dimensionen på dessa fordon eftersom detta skall vara ett husbils och fordonsforum, men det verkar visset med Renault Master kunskap här har jag märkt tidigare så jag får väl vända mig utomlands som vanligt...

Då Renault har en marknadsandel på 0,4 procent (nyregistreringar i Sverige hittills i år), och Fiat har en marknadsandel på 89 procent, är det kanske inte så underligt att det är sämre med Renault-kunskapen bland husbilsägare än med Fiat-kunskapen.
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Jo jag har förstått det, detta är dock inte en nyregistrerad häck utan årsmodell 2000 dessutom f.d. buss under konvertering, inte ens Renault kan ge svar så jag får väl testa/mäta och se vad som kan passa om jag orkar*
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Jag har ju hållit på en del med bilar och hade jag haft en Renault av din årsmodell så hade jag väl kunnat plocka bort ratten för det är ju gjort på 10 min , har du vägarna förbi så titta in så gör jag det åt dej .
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Tack Bengt-Åke, inga ärenden åt ditt håll i nuläget, drar till Bretagne i morrn på 1 månad kanske senare i höst i så fall om jag hälsar på en gammal frilla i Tidaholm möjligtvis, airbag osv så jag vågar mig inte på detta själv trots olika tips med urkoppling av batteri osv...

Mvh***
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Finns det någon häftig ratt till Mastern med inbyggda knappar för t ex farthållare, radio, handfreee eller liknande?
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Bleiz, om du går till eller ringer till Mekonomen eller Autoexperten och berättar vad du letar efter slår dom på ditt regnr. och kan oftast berätta vad som kan passa, dessa företag har oftast bättre kunskap än märkeshandlaren.
Ha förövrigt en trevlig resa.

MVH
Finn
 
F

F.d. 1167

Guest
Sv: Rattnav mått etc till Renault Master

Tack Finn jag har provat dessa vägar utan framgång, det skall hursomhelst bli skönt att rulla söderut nu!

Gunilla o Kenth det finns säkert sådana rattar man kan sätta dit men det känns lite onödigt eftersom denna årsmodell ej har dom finesserna!

mvh-Kristian
 
Toppen