• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ratten svajar i kraftig uppförslutning

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Är det någon mer som upplevt att ratten svajar i mycket kraftig uppförslutning (alpvägar).

Det är med all sannolikhet drivknutarna som ger fenomenet.
Min Fiat / Knaus -06 har inte gått 1000 mil ännu.


En undrande Knausen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Ja du Knausen, jag vet inte hur branta backar som du avser, men;
Det låter som en bra metod att knäcka transmissionen, speciellt på husbilar,
de körs ju näst intill alltid så gott som fullastade (= tungt lastade redan med påbyggnaden).
Det är inget som säger att det gick bra bara för att inget hände i just den backen.

För min del avstår jag från att köra i de allra brantaste backarna och redan det du
beskriver ovan tyder ju på ytterst extrema påfrestningar för din husbil.
/ Ha det bra Knausen och var rädd om husbilspärlan, Bengt
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Fenomenet beror på att drivaxlarna dras ut väldigt långt på en baktung husbil som arbetar sig uppför.
Axlarna är för korta....
Samma fenomen kan uppstå om man höjer fjädringen fram med förstärkta fjädrar.
Mats E
 
F

F.d. 15332

Guest
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Mycket last bak i garaget och och uppförsbacke då blir tyngpunkten flyttad bakåt
då uppstår detta fenomen.
mvh muffe
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Hej igen.

Det var ingen extrem körning och bilen var normallastad med jämn vikt på axlarna med en totalvikt under 3500 kg.

Vid ex.vis trafikolyckor eller vägarbeten tvingas man ibland att lämna även de största europavägarna och riksvägarna och följa anvisningarna. Då ges inget utrymme för att vända...

Är jag ensam om att upplevt detta fenomen så har jag med all sannolikhet fel på mina drivaxlar, annars är det nog konstruktionen som ger upphov till detta fenomen.

Knausen igen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Opplevde dette selv sommeren 2000 med en Flair på Fiat, dette var før jeg byttet fjærer foran så den var lav nok. Selv på 1. gir var det bare så vidt den klare å dra seg opp, tror at det var belastningene på motor oppheng som førte til svingninger i hele drivverket. Regner med at dette fenomen er normalt for en forhjulsdreven bil som er på grensen av hva den klarer av belastning.

Den andre veien er værre. Vær forsiktig med å bremse med motoren i kraftige svinger - skjevbelastningen av drivaksene kan sprenge knutene! Har selv opplevd dette også.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Vi upplevde samma vobbling när garaget var lastat fullt.
I vår McLouis 690 G med långt överhäng. Fiat Maxi -18.
Redan uppför Hallandsåsen söderut började skakandet..

För att inte tala om hur det kändes på alpvägarna.
Det var så häftigt så att det började skramla i framvagnen.

Vi har samma överhäng o last på Renaultchassiet och jag har inte upplevt ens tendenser till vobbling, vid full last.
Förstår inte skillnaden - har det med ALKO-chassit att göra tro. ??

DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Min teori er at det er Fiat sitt valg av relativt høy utveksling på alle gir som fører til høy belastning av motoren ved lavt turtall som igjen fører til fjæringer i motorfester. Dette sammen med den høye vekten på alle husbiler og vi har trøbbel. Et AL-KO chassi gir muligheten for større totalvekt - uten at drivlinjen blir endret..... Vekten på selv det største AL-KO chassiet er lavere enn på standard Fiat, men litt over flatgulv og lavrammen som Fiat tilbyr for mindre biler.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Knausen, förmodligen avser du att "ratten drar/styr fram och tillbaka" då beror det
på ojämn/spårig väg eller olikartat vägfäste. På framhjulsdrivna spec motorstarka/tyngre
personbilar var detta ett stort problem från början. Numera har de flesta p-bilstillverkare
mer eller mindre kommit tillrätta med detta (i varje fall de etablerade).

Problemet yttrar sig mest vid acceleration i låg fart (efter t.ex trafikljus) och det kan säkert
framkallas i även normala backar med ojämn spårig väg. Detta har nog inte setts som något
större prioriterat problem av chassieleverantörerna vars chassier våra husbilar är byggda på.

Problemet är mest ett helbils- inte ett chassieproblem och "anpassningsarbetet" för att råda
bot på problemet skulle då komma att ligga på respektive husbilstillverkare (av vilka de flesta
knappast har resurser/kompetens för att finputsa detta på sin helbil).
Problemet är mest komfortrelaterat så länge man inte har en problemframkallande körstil
och inget att fästa sig vid så länge inte drivhjulen hoppar och hugger på vägen, då blir det
illa med slitage på den kompletta drivlinan.
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Bengt, på alpvägarna utan spårighet och med stor stigning så var det INTE komfortrelaterat....

Det var rätt otäckt när det började skaka så det slog metall mot metallljud.
Vid flera tillfällen stannade vi och tittade under framvagnen om något lossnat - men icke.

Väl hemma så besökte vi Fiatverkstan - men de hittade inget.

Utan tung last i garaget så förekom inte wobblingen....

DS
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Hundvakten, husbilar kanske inte främst är tänkta och därmed byggda för att köras i/på
branta alpvägar med stor stigning och dessutom tung last i garaget (framhjulsdrift).

I mitt inlägg 9 ovan menar jag att det är ett komfortproblem så länge man inte framkallar
problem med körstil, mmm. I Tyskland m.fl länder finns begränsningar i hur branta vägar
man tom får åka.
/ Ha det bra, Bengt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Bengt, varför skulle de inte klara alpvägar.
Står det angivet i varudeklarationen att vissa vägar med större lutning inte får nyttjas...

Tycker du att den norra uppfarten på Hallandsåsen är alpväg ?

Och varför förekommer inte samma problem på den bil som vi har idag, med Renaultchassiet ?
Den kördes förra sommaren genom fyra tuffare alppass än vad Fiatchassiet utsattes för, utan att uppvisa samma problem...

De pass jag passerade i somras var följande:

Albulapasset 12 % höjd 2321
Julierpasset 10 % höjd 2284
Oberalppass 10 % höjd 2040
Furkapass 14% höjd 2431 det tuffaste passet

Inga problem varken med bromsar eller skakningar i framvagnen på Renaulten

Fenomenet beror inte på alpvägar - snarare på undermålig konstruktion.
Fiaten var en 2002:a
Problemet är sannolikt löst på de nya Fiatmodellerna.
DS
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Furkapasset mfl. har jag kört med min Fiat och aldrig känt dom problem du beskriver. Östra uppfarten till Örnnästet (från Salzburg) 24% om jag inte minns fel.

Men så klart så äger jag en annan bil än den du haft;)
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Hej!
Som jag skrev i ett tidigare inlägg (vibrationer) så känner Fiat till problemet med skakighet. Vi har ett maxi - 18 chassie -05 som från första början hade lite skakningar i ratten. När vi körde uppför en brant alpväg på högt varvtal var vi övertygade om att vi fått punktering. Bilen hoppade och skuttade. Fenomenet försvann när vi klarat av backen. Kontakt togs med vår lokala FIAT verkstad och där visste man direkt vad det var frågan om. Utan diskussion byttes drivaxlarna och problemet är borta.
Hälsningar
Lennart
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Knausen, förmodligen avser du att "ratten drar/styr fram och tillbaka" då beror det
på ojämn/spårig väg eller olikartat vägfäste. På framhjulsdrivna spec motorstarka/tyngre
personbilar var detta ett stort problem från början. Numera har de flesta p-bilstillverkare
mer eller mindre kommit tillrätta med detta (i varje fall de etablerade).
/ Hälsn, Bengt

Hej Bengt.

Vid första tillfället var jag helt övertygad om att det var beläggningen för detta har jag upplevt även med personbil, men den andra husbilen som vi körde tillsammans med och låg bakom mig upplevde inga problem. Den är en något lättare bil med samma motorstyrka och vi har bägge Alko-chassi. Kompisen har en 02:a och min är nyare, årsmodell 06.

Vid andra tillfället var det mycket fin vägbeläggning och när det väl började svaja i ratten så gick det inte att få stopp på det. Ratten svajade säkert flera cm upp och ner i en lugn fin rörelse. Inga hugg eller missljud.

Jag tror att det är inre drivknuten är boven och ska kolla på detta på onsdag vid ett verkstadsbesök.

Hälsningar
Knausen
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ratten svajar i kraftig uppförslutning

Kan det vara därför Fiat hade en recall fram till årsskiftet 2007/2008 med byte drivaxlar och fjädrar på maxi 18-chassit?
Vi hade inga problem men utnyttjade chansen ändå. Bilen hade ju gått 4200mil så det kändes OK att få delarna bytta gratis. Tack Fiat:)
 
Toppen