• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ratten sitter inte rakt fram när jag kör rakt

F

F.d. 24356

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2012
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130 hk
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: 541 MQ
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Fram o bakvagn
På min Fiat Ducato 2012 "svänger ratten" något till vänster när bilen går rakt fram. Inget stort problem egentligen men en av rattekrarna skymmer den eftermonterade farthållaren så det blir omöjligt att se lysdiodern på den annat än i svaga högerkurvor !.

Påpekade detta när jag besökte husbilsfirman häromdagen för jag antog att det hänt när de monterade farthållaren men de förnekade bestämt att de hade tagit bort ratten då, och sa att jag får besöka en Fiat verkstad för att rätta till detta och det kan jag väl göra.

Men nu funderar jag på om detta rent av är en "gördetsjälvgrej" är det besvärligt att ta loss ratten och flytta den några grader till höger. Först måste väl skyddet över krockkudden i mitten bort och sen en mutter som håller ratten.

Vågar inte skruva i krockkudd grejor utan att veta hur det skall göras. Någon som har koll ?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Man "skall" inte meka med airbag-system själv. Krockkudden brukar vara fäst med 2 insex- eller torx-skruvar på rattens baksida. Sedan lossar man kontaktstycket till krockkudden.
Ratten sitter på splines och är fäst med en mutter.
Att ratten sitter snett kan bero på felaktig hjulinställning som orsakats av att någon kört på en trottoarkant ed.
Jag skulle inte flytta ratten utan att först ha låtit kontrollera hjulinställningen.
//W

F

F.d. 24356

Guest
Låter klokt i min öron också, jag får åka in till verkstaden och kolla och låta dem fixa till ratten tar det nog vid nästa service !

Tack för hjälpen

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Om inte ratten är felmoterad från början och det är väldigt osannolikt, då är det fel metod att flytta ratten på splincen. Om Toe-in är rätt så får man korta (skruva in) styrstaget på ena sidan och långa det på andra sidan styrväxeln. Annars blir det ju så att man kan svänge mer åt ena hållet än det andra. Men, eftersom du inte vet om att Toe-in är ok, så måste det kollas först, och i den kollen ingår väl rimlgen att man justerar så ratten står rätt.
// Göte J

F

F.d. 24356

Guest
Ja, jag skall åka in till Fiat och låta dem kolla framvagnen och se till att ratten sitter rakt. Men det får bli ett extra besök för det var långt till nästa service, 3200 mil, såg jag när jag kollade i serviceboken i går kväll.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Hej.
Du verkar ju ha en ny bil, vet du med dig att du inte varit på någon kant så vänd dig till försäljaren och få det på garantin. Kan vara så att du inte har tänkt på det förrän nu när lysdioden skyms.

I övrigt håller jag med de andra, pillra inte med air-bagen. Du kan få den rakt i ansiktet om den aktiveras.

F

F.d. 24356

Guest
Du hade helt rätt Jerry !

Var ner till en FIAT verkstad idag i San Martino och förklarade problemet med ratten, han såg lite skeptisk ut men sa åt mig att vänta en stund så skulle han kolla. Mycket riktigt pekade höger framhjul utåt så för att få bilen att gå rakt behövde jag svänga lite vänster. Nu står ratten rakt och jag kan se farthållaren för första gången.

Åtgärdat på 45 minuter för 23 euro !

Tack för hjälpen

F

F.d. 25208

Guest
Samma gällde min husbil, Knaus Sun Liner 1999, som jag lämnade in för att få reparerat 5:ans växel som börjat hoppa ur. Jag bad dem då fixa den sneda ratten vilket var åtgärdat när jag hämtade biklen.

Han sa då att normalt öppnar man inte upp i rattnavet utan utgår ifrån att den sneda rattställningen är ett resultat av att framvagnen förändrats en del under åren. Första åtgärd är då att först kolla om det är något fel i hjulinställningen.
Andra åtgärd är att efter det man vridit ratten i rätt läge justera framvagnen till rätt hjulkvinklar etc. I mitt fall behövdes en del justeringar (de hade en alldeles nyinköpt stor maskin för framvagnskoll) och nu sitter ratten i stort alldeles symmetriskt.
Det kan nämnas att eftersom vägar för vattenavrinning är svagt bomberade (lutande åt vägrenen till) så kompenserar man under körning denna lutning genom att hålla något lite till vänster (i vänstertrafikkländer lite åt höger) med ratten för att bilen skall gå rakt (vilket inte är något fel)

hälsar medlemmen

Tommar (Tomas J)

Toppen