• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattbyte Renault Master

F

F.d. 1167

Guest
Hej på er, är det någon som känner till om det går att byta den urtrista och i mitt tycke felinställda originalratten på min Master 2.8 dti årsmod. 2000, jag vill ha en något mindre ratt som passar men även ställbar, finns någon möjlighet här???
(original är den stel dvs inte ställbar men jag tänkte om det gick att bygga om eller något kit för detta etc...)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Rattbyte Renault Master

Det är väl inget som passar direkt, men en klassiker är att ta rattstången med tillbehör från en Chevrolet av -80/-90 tals modell (nästan lika på alla). Då får man ställbar ratt och Chevrolets rattnav med nästan hur många rattmodeller som helst från tillbehörsmarknaden att välja på. Jag vet ju inte tyvärr om det passar bra eller bara skapligt i din bil men det brukar vara en vanlig lösning till ombyggda bilar m.m.
Om du tänker försöka så se till att du får en med fungerande ratt-/tändningslås och startnyckel så blir det enklare. Om du har stöldskydd/immobiliser så måste du koppla förbi det eller montera det så det känner av ex. nyckelringen där du i så fall sätter den gamla nyckelns dekoderdel.

Lycka till. JANKRO.

Ps. att koppla in blinkers och ljusomkopplare kan innebära att lite fantasi och något extra relä behövs.
 
Senast ändrad:
Toppen