• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rassel vid gaspådrag på äldre Fiat

F

F.d. 12006

Guest
Jag undrar om det är vanligt att det rasslar vid stort gaspådrag på gamla Fiat bilar? På min bil, som bygger på en Ducato -95 med 1,9 l TDi, är det ett väldigt tydligt metalliskt rassel från hela motorrummet när man ger mycket gas, vilket man ju får göra rätt ofta när man bara har 1,9 motorn. Har hört samma ljud från gamla Mazda-pickupper och liknande, och jag antar att det är själva upphängningen av motorn som rasslar? Enligt förra ägaren av bilen hade det varit så under de 6 år han hade haft den.

Man kan ligga på 5:e växeln och låta motorn går tyst och fint. Ger man så lite mer gas för att accelerera så kommer rasslet från motorrummet direkt. Släpper man lite på gasen så försvinner det.

Frågorna är alltså:

* Är det motorupphängningen som är dålig och gör att det rasslar?
* Är det ett vanligt fenomen?
* Går det att göra något åt?

Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Rassel vid gaspådrag på äldre Fiat

Hej!!
Jag tror att det är spridar ljud du hör,,,händer oftast när man trycker på gasen i botten och har för stor växel i.

F

F.d. 12006

Guest

Hmm, dieselspridarna alltså? Kan dessa rassla så mycket? Det är i mitt tycke ett ganska kraftigt rassel. Men det stämmer att lågt varv och hög växel genererar mer av detta oljud.

Om det skulle vara spridarna; är det något man kan åtgärda tro? Byta ett par bussningar eller något?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kör inte på hög växel och låga varv, dels sliter det onödigt mycket på lådan och den ger då ifrån sig ett kraftigt mekaniskt rassel.

F

F.d. 12006

Guest

Hej Bror,

Nej, jag har inte för vana att köra på låga varv med hög växel. Då orkar dessutom min motor ingenting... Men rasslet är där oavsett växel och varvtal, så länge man har ett stort gaspådrag. Det kommer också från motorn, och inte från växellådan (nästan säkert). Svårt att beskriva ett ljud, men det låter lite som ett stag som inte sitter ordentligt fast och som skallrar när man drar på. Som om det framkallas utav motorns vridmoment. Spridar-gissningen är på så vis inte så dum, eftersom ljudet verkar vara direkt kopplat till gaspådrag snarare än varvtal.

Frågan är bara om man bör/kan göra något åt det? :confused:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detta med spridarrassel verkar långsökt. Visst finns det ett ljud från spridarna. Kolla motorfästena med hjälp av ett bräckjärn eller spett så att inte gummit försvunnit från fästet för då blir det ett hårt ljud när metall går mot metall.

F

F.d. 7282

Guest

Eller om det sitter någon värmeskyddsplåt på avgassystemet alternativt om det är
innanmätet i någon ljudämpare som lossnat.

// Pär

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Om jag växlar upp till 4:an en aning för tidigt så får jag ett kraftigt metalliskt skrammel. Det hörs tydligt utanför bilen också märker jag efter reflex från husväggar. Så har det varit hela tiden jag haft bilen (1995). Om jag lättar på gasen och lirkar upp den hörs det mindre. Har dock alltid irriterat mig.

Iveco Daily 35 Turbo-diesel.

Alve

F

F.d. 25230

Guest

Hej jag har samma oljud i min bil, det är en fiat med 2,5 liters motor, påpeka detta för säljaren och dom hitta felet på min det var bussningarna i växelreglaget som va slut dom bytte sen va oljudet borta, det lät bara vid krftigt gaspådrag mer på hög växel.:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Är det någon som vet var dessa bussningar sitter?
:confused:

F

F.d. 25230

Guest

Hej igen dom sitter på länkaget från växelarmen mellan torped och motor växellåda, syns om du kommer underbilen, det ska va enkelt att byta dom, hadde ja garanti på min bil så dom bytte åt mig, men ja har bytt på en volvo v40 och det tog ca en halvtimme och då va det trångt, borde ju va lättare på dessa, man kan nog se vart dom sitter om du tittar ner mellan växelåda och torped uppifrån rätt ner vid luftfiltret, men måste nog bytas underifrån, Lycka till (tror du kan köpa dom på meckonomen)

F

F.d. 12006

Guest

Efter helgens tur kan det konstateras att det som nenne2 säger verkar vara länkaget till växelspaken som rasslar. Om jag med en växel i trycker spaken i sidled under körning, så tystnar rasslet. Eureka! Skall be verkstaden byta bussningen för mig när det är dags för service.

Tack nenne2 för tipset!

Toppen