• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapido i ide på vintern?

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Vi har blitt sålda på Rapidos helintegrerade modeller. Har planer på att använda husbilen till i stort sett hela året. Här finns väl inte bara Rapidoförsäljare på forumet! Hur står R. emot lite - grader mån tro? MB med bakhjulsdrift ligger bra till men vad tycker ni som provat.Skulle vara fint med lite subjektiva åsikter i våra annars helt objektiva vågskålar ;)
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Rapido i ide på vintern?

Hej
Vi har en helintegrerad Rapido 9087 df 2007 års modell uttagen i februari 2008. Fiat. Vi har varit till fjälls med den i mars både 2008 och 2009. Vi har en Alde vattenburen värme. Inga problem att få det varmt. Dubbelgolvet är en klar fördel.

Birgitta
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Rapido i ide på vintern?

Hej, vi har likadan bil som birglas frånsett att vi har truma luftvärme. Vi använder dock inte bilen på vinterhalvåret,men jag vet att det är mkt lätt att få hög värme i bilen. Jag kommer ihåg att när jag gjorde gasol o ventilationsgenomgången hos M-centrat i mölndal,så sa inspektören att bilen är väldigt välventilerad (dom har tydligen ngn koefficient för detta) Det känns också att bilen är välventilerad bl.a när man sover.mvh Kent
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Rapido i ide på vintern?

Hej

När man läser i katalogen som kom ut om husbilsfakta så kan man konstatera att det finns ingen husbil inte ens lågrisbilarna, som har så tunna väggar o tak som Rapido, och detta måste ändå inverka på kostnaden för att hålla bilen varm på vintern.
Rapido har 25 mm medan dom flesta ligger på det dubbla och lite till.

Mvh

Bosse
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Rapido i ide på vintern?

Om du tänker använda Rapidon på vinter så skulle jag absolut se till att den har dubbelgolv och Aldevärme! du får mycket jämnare värme och du får ytterväggarna varma som du inte får med Trumavärmen.
Lycka till
Peter H
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rapido i ide på vintern?

Hej

När man läser i katalogen som kom ut om husbilsfakta så kan man konstatera att det finns ingen husbil inte ens lågrisbilarna, som har så tunna väggar o tak som Rapido, och detta måste ändå inverka på kostnaden för att hålla bilen varm på vintern.
Rapido har 25 mm medan dom flesta ligger på det dubbla och lite till.

Mvh

Bosse

Tja, en vinterbil som N+B Arto ca. 2000 hadde heller ikke mer en 25 mm isolasjon, men når det ikke finnes kuldebroer så trenger en ikke tykke vegger. Dagens Arto har 30 mm, Flair 40 mm, begge har styroform isolasjonen som en del av bærekonstruksjonen.

Mener Rapido også har en fast isolasjon som en del av bærekonstruksjonen.

En tynn god konstruksjon kan være en god løsning for å spare vekt uten å ofre funksjon.
 
Toppen