• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Radioläge på tändningsnyckel

F

F.d. 58562

Guest
Döm om min förvåning när vi fick hem vår husbil och jag konstaterar att det inte finns ett radioläge.

Är det här något unikt på vår bil eller är det så på de flesta?
Hur har ni då löst med med att bilradion igång då bilen står still?

Bilen är en Hobby 690 GES -05 Fiat Ducato,2,8 l JTD(107 kW/146 hk)!

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: Radioläge på tändningsnyckel

Hej

Min radio är inte kopplad över tändnigen utan den ligger direkt på säkringen. Jag tycket att det är det bästa för då behöver man inte ha nycklen i och oroa sig för var den är.

J

Jarn

Guest

Jag har precis köpt en ny bilradio till min husbil, en Sony.

I installationsanvisningarna står det att där är två kablar som skall skiftas om man vill kunna använda radion utan att bilen har radioläge eller tändningen till.

Tror att den ena kabeln är konstantmatning för minnet i radion, växlar man den till ström matning till radion, då har man spänning alltid till radion. Dock finns det tydligen en säkerhets timer, så den slår av efter 60 min, det är väl för att man inte skall glömma den på. En bilradio drar ju ganska mycket.

Nackdelen med detta är ju att man måste slå till och av den manuellt, dvs den går ej via nyckeln. Men hellre det, så man kan lyssna på den utan tändning till.

// Roland

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1082

Guest

Hej Ingela o Bosse.

Prova att trycka in on off knappen ett par sekunder när tändningen är påslagen,ibland kan detta hjälpa"beroende på vad det är för radioapparat givetvis."

Mvh. Lennart

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

I min husbil har fabriken monterat en strömbrytare i bodelen och jag antar att strömmen kommer från bodelens batteri när bilen står stilla. I vilket fall som helst så funkar radion utan nyckel i tändningslåset.

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 25038

Guest

Hej jag drog +kabeln från radion till bodelsbatterier för å slippa stå med tomt
motorbatteri om man glömt radion på.

Häls Mikael o Carina

läs manualen för radion räcker kanske med å flytta kabeln till ++ finns en
ständig bat+ å en acc tror jag den heter koppla ihop dom två så behöver
du inte ha i nyckeln i tlåset enda nackdelen är att du inte får glömma
stänga av den när den inte andvänds.

:mcride:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

I vår bil har jag dragit en grov kabel från bodelsbatteriet till en extra säkringshållare under instrumentbrädan. På denna har jag via separata säkringar kopplat eluttag (fd cigaretttändare), bilradio och extra belysning. Inga bekymmer med tändningsnyckel!

F

F.d. 53133

Guest

På vissa radioapparater gör man så här: Efter att du stängt tändningen, tryck på on knappen någon sekund...i min personbil fungerar det så att radion går igång då.

F

F.d. 839

Guest

Bosse & Ingela,

På min före detta Ducato 07 fanns det knapp vid tändningslåset som skulle tryckas in och vridas moturs, det var för radion och parkerljuset.

Toppen