• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiobrus i husbilen!!

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag är osäker på om detta inlägg är i rätt tråd, men jag chansar.

Jag monterade Wipro-larmet i bilen på ett ögonblick sånär som på sensorn vid bodelsdörren. Hur jag gjorde så kunde inte cenrtralenheten höra denna sensor. Då flyttade jag runt den och testade andra platser där allt fungerade. Det visade sig att det fungerade om jag flyttade sensorn från höger sid av väggen mellan bodelsdörr och diskbänken, ca 10 cm, till vänster sida av väggen.

Jag gick ner i min källare lödde fast ett tungelement i två trådar och kopplade parallellt med tungelementet i sensorn. Det är nu ca 8 meter mellan bilen framdel och arbetsbänken jag satt vid. Jag lödde klart och testade sensorn igen, den blinkar vid kontakt med magneten. Då gick larmet i bilen!!! Med 8 meter från bilen fungerade sensorn men inte med 2 meter inne i bilen.
Så fäste jag element nr2 (i krympslang) vid dörren och själva sändardelen på vänster sida av väggen. Se bilder (lite provisoriskt). Perfekt!

Att jag funderade på om det var rätt plats att skriva beror på att jag hade en FT817, amatörradio med mig på resan senast och fick mycket brus, ca s4 - s6. Detta borde kanske störa larmet... eller? Jag har ingen aning varifrån bruset kommer. Hade nyss ut radion igen för att lyssna men nu fanns inget brus inne i bilen, med eller utan 12 V påslagen.
Vad kan det finnas för rf-källor i en HB?
 

Bilagor

  • element.jpg
    element.jpg
    2,2 MB · Visningar: 3
  • givare.jpg
    givare.jpg
    2 MB · Visningar: 1

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Radiobrus i husbilen!!

Det har jag... :(
Kan det vara orsaken?

Nu har jag haft antennen på vänster spegel. Blir det bättre om den flyttas till cykelstället? (längre från solcellerna)
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Radiobrus i husbilen!!

Larmmottagaren brukar vara rätt bredbandig och om solcellsregulatorn är en MPPT så verkar den störa lite här och var på banden. Täck över panelen och se om det slutar. Har oxo störningar från en Tracer regulator. Får ta tag i det igen blev något bättre med en klämferrit på regulatorkablarna. Skall sätta fler på kablarna upp till solpanelen, den blir ju en strålande sändarantenn! Återkommer med mera när jag klämt några till...
Sm7gmd
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Radiobrus i husbilen!!

Hej Conny. Kul att se dig här.
Jag ska läsa på mer om regulatorn. Har funderat på ferriter och annat som kan dämpa bruset. När jag testade idag var inte radion ansluten till bilens 12 volt. Kanske därför lågt brus?

/Bengt -rdx
 

Bilagor

  • regulator1.jpg
    regulator1.jpg
    2,5 MB · Visningar: 1
Toppen