• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radioantenn fungerar dåligt, lösning ....

F

Fd.47585

Guest
Är väl ingen hemlighet att antennen på halvintegrerade Fiat fungerar så där.

Jag har bytt tv-antenn då den gamla var paj när vi köpte husbilen. Läste nu i specen för tv-antennen att den även tar emot de frekvenser som radion sänder på. Nu funderar jag på att sätta en t-koppling på väg till tv:n och dra till radion. Någon som testat om det fungerar?

Antennen i fråga hittar man bla här: MAXIMUM MDA-110
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har inte testat men generellt skall man använda speciella impedansanpassade t-kopplingar som den här: F-splitter 2-vägs - Splitter, switch | Kjell.com eller den här: https://www.kjell.com/se/sortiment/...behor/splitter-switch/t-kontakt-for-tv-p39400 för att inte signalen skall bli kass. Antennsignaler är impedanskänsliga och man behöver se till att alla enheter i systemet "ser" en impedans på 75 ohm.

Det kan å andra sidan hända att de enheter du har inte är så kinkiga så en icke anpassad T-koppling fungerar tillräckligt bra. Åtminstone om signalstyrkan i antennen är tillräckligt hög.

MVH
Hans
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
De är väl i första hand avsedda för att koppla två tv:ar till en antennkabel. Jag tror inte att det hjälper för att förbättra radiomottagningen. De ger dessutom en dämpning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En fordelerboks er med rett impendanse, og demper normalt signalet med 1 til 3 db avhengig av antall aktive utganger. En ren T kobling gir ikke rett impendanse og kan i mange tilfeller gi helt vill demping.

Skal en ta inn svake signaler så er en god optimal antenne første steg, det neste er en forsterker så nær antennen som teknisk mulig. Strømforsyning til antennen kan mates gjennom antennekabelen, og fordelerboksene har oftest en utgang merket som forsyning - på denne kobles kabel for det utstyr som også strømforsyner forsterkeren, eventuellt ved hjelp av en injektor boks på kabelen.

Digital TV, FM og DAB kan håndteres likt og mates via samme kabel. Antenneforsterker for dette har gjerne flere innganger for de forskjellige antennene, FM og DAB samme antenne - TV hadde 2 antenner men de gamle analoge frekvensene er ikke i bruk lengre.

Men tilbake til tråden,ut fra beskrivelsen på antennen så skulle et enkelt delefilter gjøre jobben, aktiv antenne brukes om antenner med innebygget forsterker. Tipper denne antennen har egen strømmatning, enten via egen 12v ledning eller en injektor. Bruk ikke T-kobling, disse fungerer egentlig kun for bruk av en mottaker av gangen.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Om du har en antennförstärkare kopplad till TV antennen så har du troligtvis en utgång för TV och en för radio. Jag har en Omni Nova antenn med förstärkare, på förstärkaren har jag kopplat in radio antenn sladden i radio uttaget fungerar utmärkt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Dålig radiomottagning ?



TV-antennen är kopplad till ett 4G-filter och sedan till antennförstärkare och TV. Bra mottagning.

Radioantennen, en gammal Net1 470 Mhz, kopplad direkt på bilradion. Mycket bra mottagning.

4G-antennen är kopplad till TRE´s lilla router. Fungerar i hela vägen till och i Kroatien.

Funderar på att lägga på min gamla 80W solpanel bakom 100Wattaren och parallellkoppla.

Alla hål är tätade med Sika Flex UV
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Jag har också haft stora problem med radio mottagningen. Till sist blev jag så trött på alla störningar, så jag beslöt mig för att byta hela antennen + kabeln in.
Blev något förvånad när jag ser att det är en 6mm coax som sitter i antennen. Bak på radion är det bara en 4mm.
Det är alltså inte samma kabel.
Man har kopplat in Fiats original coax kabel till radion. Denna kabel är klippt någonstans vid hytt taket. Jag har kört omkring med en radio som har haft 1,5m coaxial kabel som antenn.
Inte konstigt att mottagningen varit dålig.

Har nu monterat en helt ny antenn från Biltema (69kr) på höger framskärm och för första gången så kan man använda bilradion som det är tänkt. Vilken skillnad. Radion fungerar helt störningsfritt nu.

Ni som har dålig mottagning i radion, kolla detta. Har man gjort fel på en bil, så har man säkert gjort det på fler.
 
Toppen