• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Radioanläggning i Fiat Ducato-03?

F

F.d. 24351

Guest
Hej på Er!

Köpte en husbil i höstas(Dethleffs alkov) som är baserad på en Fiat Ducato-03 och kommit fram till att ljudet är bedrövligt:mad:, så nu skall jag planera in en ny anläggning under vintern. Det sitter idag en Radio Blaupunkt någonting samt VDO högtalare inne i bodelen och troligen Fiat orginal fram, radion är också kopplad på bilbatteriet och inte bodelsbatteriet:mad:

Jag skulle vilja sätta in en radio(typ 4x50W) med fjärrkontroll samt byta ut högtalarna i bildelen till nya i dörrarna i stället.
Bodelshögtalarna är idag 10 cm skulle nog kanske få plats med 12,5 cm , det viktiga är att det blir bra högtalare.

Är det någon som gjort detta och kan komma med lite tips och ideer, storlek märke mm?

Det skulle vara bra med tips eller länkar på var man köper bra grejor på nätet.

MVH//Buhring

P

Patrick E

Guest
Sv: Radioanläggning i Fiat Ducato-03?

Funderar själv på att uppgradera radiodelen i min HB. Dock så är den baserad på -07 chassit. Jag har bla kollat in denna pjäsen med GPS, Radio, TV, Backkamera och DVD integrerat. Allt med en högupplöst 7" skärm (800x480).
Transporter 7 Inch Touchscreen Car DVD Player (HD GPS DVB-T)

Har inte den blekaste hur dessa prylar står sig kvalitetsmässigt men priset är attraktivt. Fanns även en modell med allt ovanstående plus WIFI.....
Glömde, givetvis fanns det bluetooth på dessa modeller för handsfree funktion mellan mobil och ljudanläggningen. Fanns också anslutning för iPod.
Hittade ett tidigare inlägg du kan kika på också:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t37224-2/

Någon som har erfarenhet av prylar från Chinavasion?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest

En liten undring bara: Varför sätta högtalarna i dörrarna? En stor fördel med att inte ha dem där, är att det inte låter så mycket "dunk-dunk" utanför bilen.

Lasse

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24351

Guest

Hej,

Idag sitter det 4" högtalare på framsidan utav instrumentpanelen riktade framåt in i framrutan!! Dels är dom små och grunda och ljudets riktning är inget vidare.

Pratade med en firma idag och dom tyckte att jag skulle försöka få dit 5,25" eller rent av 6,5" i dörrarna och ev. behålla dom som sitter i panelen.

Lyssnade på ett par Infinity= riktigt bra ljud.
Fundera även på att sätta in 2 st 6x9" Infinty högtalare under sittplatserna där är det ett stort luft utrymme så man får lite djup i ljudet.

Kollade även på en Audiovox anläggning inkl. backkamera för 6000 kr, såg helt OK ut. Är det någon som har erfarenhet utav denna??

Buhring

Viña del Mar

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9364
Medlemskap
2025

Hej,
Jag köpte och installerade (själv) en 2DIN radio stereo och en skylthållare med kamera från
Chinavision i min Fiat Ducato -07 och en -09:a i somras. Själva utrymmet där radion ska sitta inne i husbilen är lite trångt men det går om man skär bort lite plast. Använde den under en resa till Italien och alla funktioner (TV, GPS, radio etc.) fungerade utan problem. Det enda som fattas är att byta högtalarna. Jag har inte lyckats lista ut hur man demonterar utan att skada plasten. Jag tycker nämligen inte att Fiat-högtalarna är de bästa.

I

Ixeofors

Guest

Vill komplettera ljudet i våran ixeo 650 -11, vill sätta några högtalare i bodelen, men frågan är vart man ska sätta dessa? Vill samtidigt inte såga i inredningen, så funderar på ett par lådhögtalare istället. Någon som kan rekomendera ett par med bra ljudkvalitet?

A

Amatören

Guest

Jag köpte ett par Autoleads RMS630 Externa lådhögtalare för flexibel placering! i somras köpte en t-amp (liten billig 12V förstärkare finns massor på ebay för ingenting alls) och kopplade in den på bodelsbatteriet och fick en smidig lösning där jag kan koppla in allt: telefonen, mp3spelare, dator och tv'n om jag vill ha mer ljud.

Kan ju säga att det blev väldigt mycket ljud och man får tänka sig för så man inte drar upp för mycket.

Sen det där med ljudkvalitet, det är ingen anläggning man imponerar på audiofiler med, men om man vill spela lite musik på dagarna och öka volymen på kvällen och bjuda upp till dans under markisen så duger det långt.

I

Ixeofors

Guest

Tack för tipsen!

Har kollat på liknande förstärkare på ebay förut, får kanske bli något sådant, sen ska man bara hitta en bra plats att montera den på!

A

Amatören

Guest

Jag har den innanför en kökslucka sen dragit högtalarkablar i skåpet och högtalarna på varsin sida av "köket" riktade mot dinetten.

Har tyvärr inga bilder och husbilen är på vinterförvaring så jag kan inte fixa några på ett tag men tanken går kanske fram ändå?

I

Ixeofors

Guest

Förstår absolut hur du menar! Har väl tänkt något liknande själv, ska beställa en på ebay så får jag se i vår hur jag ska lösa det, våran står inne på förvaring med.

Toppen