• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Radio

Annerose

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Hallsberg
Hej!
Min radio i Piloten är kass. Vad är bästa köp, inte mer än 5000 kr, med backkamerafunktion och telefon där den uppringda faktiskt hör mig samt att jag kan få in kanaler.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Min radio i Piloten är kass. Vad är bästa köp, inte mer än 5000 kr, med backkamerafunktion och telefon där den uppringda faktiskt hör mig samt att jag kan få in kanaler.
Är du säker på att det är radion, FIAT är kända för dåliga radioantenner den sitter normalt i backspegeln.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
489
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det har ju funnits olika antenner för montering på framrutans insida både I form av ett spröt med självhäftande fot samt en variant med nån slags folie där man klistrar antennen som består av platt metallslinga mot rutans insida! Nu vet jag inte om dessa finns kvar i handeln och i så fall var. Som jag minns det var det svårt att få ner antennkabeln snyggt på personbilar utmed dörrstolpen och vanliga utvändiga antenner fungerade oftast bättre!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Går vi tillabak lite i tiden, var en bilradio rätt dålig, på FM, dålig känslighet och man behövde en bra antenn. Svs en yttre kvartsvåg lång sak på framskärmen .
En kvartsvåg för 100 MHz är c:a 75 cm.
en blradio idag har en mycket bra FM mottagae som verkligen gör jobbet vad FM står för.
Och man kommer långt med en dålig antenn.
Så bilarna har sämre antenner numera.....
Men vill vi både ha kakan och äta kakan måste vi ha en bra bilradio och en bra antenn.
Moderna bilar har en hajfena på taket, de är en aktiv antenn, dvs en förstärkare och väldigt litet antennelement.På husbilen finns ofta en TV antenn, det är en aktiv antenn, dvs en lien antenn med inbyggd förstärkare, resultatet är nästan lika bra som en "riktig" antenn.
Då är frågan om mn kan använda TV-antennen till bilradion?
Värt att testa tycker jag faktiskt, om man nu inte vill borra in en riktig antenn för FM bandet.
Krävs en effektdelare, dvs en liten låda som delar upp antennen till två mottagare, en till TV och en till bilradion, för att testa kan man provisoriskt dra en koaxialsladd rätt över golvet till bilradion.
Kräver förstås att man kan montera kontakter på kabeln etc.

En "inomhusantenn" till bilradion, kan vara en 75 cm lång tunn tråd som man bara tejpar upp på vindrutan, smal som en sytråd räcker.

I vissa fall kan problemen med bilradion vara störningar från annan elektronik i bilen.
Då hjälper föga en bättre antenn.
Prova att stänga av allt som inte behövs för att lokalisera störkällor, som icke CE-märkta saker från Kina exvis.
Ja back-kameran kan störa ut radio inom 100 meter runt bilen om den är av billigast möjliga sort.....

Roysan
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag provade med tv antennen för ett par år sedan. Men eftersom den inte var rundstrålande, så fungerade den som en riktantenn.
Var gång jag ändrade kurs, så stördes mottagningen.
Så jag la ner det.
Jag har också en blaupunkt trådantenn i vindrutan.
Inte heller bra.
Jag har nu en antenn på taket.
Lite bättre. Men jag tror problemet är dåligt jordplan då taket är aluminium.
Eller så stör solpanelerna.

Krister.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ok Krister om TV-antennen, de finns ju i olika varianter, vissa är rundstrålande, men de sitter ju oftast nedhissade vid färd, och då blir funktionen sämre.
Takantenn och jordplan, aluminium är utmärkt som jordplan för HF.
Däremot plasttak är inte brukbart som jordplan.
Solcellerna i sig kan inte störa i radio.
Däremot är de kopplade till en laddningsregulator, vilken kan ge ett rejält spektrum av radiostörningar.
Ledningen upp till solcellerna, blir då en effektiv antenn för störningarna, även ledningarna från solcellsregulatorn blir antenner för störningarna.
Prova helt enkelt med att koppla ur solcellsladdningsregultorn, både in och ut ledningarna måste tillfälligt kopplas bort.

Roysan
 
Toppen