• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Hej!
Vad tycker ni andra husbilister som har egna erfarenheter av att ha "allt" samlat i en enhet, mitt på i-panelen och i kombination med radion?

Vi fann detta arrangemang så opraktiskt och ohanterligt på alla sätt att vi bytte ut denna sammansatta (komplicerade) enhet mot en;
¤ ny separat radio på ordinarie plats lätt att ställa in under körning
¤ ny separat backkamera som sitter till vänster ovanpå i-panelen med nära ögonkontakt backspegel/kameramonitor
¤ ny separat GPS placerad där jag vill ha den, dvs nära mitt normala synfält under körning och lätt åtkomlig

För vår del har vi bara funnit stora fördelar med att byta bort ursprungsenheten, bortsett från det att GPS och backkameramonitor nu tar synlig plats på i-panelen! Numera fungerar allt (inkl underhåll/uppdateringar) perfekt för oss, vilket inte var fallet med den helintegrerade enhet som bilen från början levererades med.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Tack skall du ha för upplysningen jag har långtgående planer på att sätta en en sådan samlad enhet, men nu kanske man skulle tänlka ett varv till innan gag gör något som inte fungerar intresat med ytterliga kommentarer från dom som har sådan annläggning hur ni upplever för och nacdelar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Hej
Jag har samma erfarenheter som Relax. Tyvärr hade min bil en Pioneer anläggning som standard men när den ger upp eller börjar krångla så gäller Relax recept också för mig. Nuvarande multifunktions pryl är rent trafikfarlig och ett ergonomiskt skämt även om allt faktiskt fungerar när man hittar rätt i alla menyer och funktioner. Jag skulle aldrig fundera på att betala dyra pengar för denna studie i elektronisk uppfinningskonst.:( Alla funktioner finns men att försöka sköta dem när man kör är klart olämpligt.
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Det är nog en smaksak.
Helt klart är fördelarna stora med att man kan placera grejerna där man vill som i ditt fall. Tex skärmen i mitten är ju helt fel när man backar och ska ha blicken i sidospeglarna. Och även att delarna säkert är det bästa möjliga i en enhet är de ändå en kompromiss.
Har man en multimediaenhet så är nog alla separata bra, men kanske inte exakt vad man vill ha.
Är säker på att var och en för sig kan blir bättre än så.
Men jag ser fördelar med multimedian också, förutom att den blir snyggare och mer enhetlig med resten av panelen fungerar den utan problem ihop med sina respektive delar också. De är ju gjorda för varandra så att säga.
Man slipper också en massa extra kabeldragning osv,

Som jag känner det är fördelarna med en multimedia
*Enkelt
*smidigt
*snygt
*väl fungerande enhet
*Slipper fula skruvhål eller klisterrester på panelen
*Bilen i regel förberedd med snabbkopling så är det klart

Och några nackdelar kan vara
*Lite krångligt innan man lär sig hantera den, kan behöva lägga nån timme hemma på uppfarten i menyerna för att smidigt kunna navigera i den
*dyrt (för kvallitet)
*ingen valmöjlighet med placering
*om något går sönder är det risk att allt måste bytas.


Personligen är enda problemet jag har att jag stör mig av att när jag backar behöva vrida bort huvet från speglen till mitten av instrumentpanelen för att se skärmen när jag backar. I det avseendet vore en separat enhet på vänstersidan inanför speglen helt klart att föredra. Men kan man leva med det rekomenderar jag multimedia framför separata enheter. Särskilt om man roas av dylika teknikleksaker :spinny:

MvH Benny
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Hej,

Jag funderade också på en multienhet från Pioneer men det var två saker som fick mig att ändra mig.

- En uppdatering av kartorna var väldigt dyr, skulle kosta över 2000 kr om jag minns rätt. Hos Navigon får jag uppdateringar varje kvartal i 2 år för 190 Kr.

- Jag har dubbla kameror, en som tittar nära och en som ser rakt bakåt. Den rakt bakåt står alltid på och den använder jag som (elektronisk) backspegel. Urszula är väldigt förtjust i den eftersom även hon (som passagerare) kan kolla på trafiken bakom oss.

Kolla gärna på Visa Min Husbil så ser Ni hur det se ut.

Mvh Bengt
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Har visserligen bara kombinationen GPS - backkamera men är inte nöjd med det arrangemanget. Konsekvenserna blir att det tar, känns det som, en halv evighet innan navigatorn startat upp så att back-kameran funkar .... och det är inte särskilt tillfredsställande när man bara snabbt skall flytta bilen lite.

Funderar starkt på att skaffa separat skärm för back-kameran och låta GPS:en vara just ...... GPS.

//Janne
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

montera ingen samlad enhet , har en sådan i vår bil monitorn sitter i mitten så man ser bara reflexer och ingen karta i den + att den är skitdyr. pioneer tar 1400:- att uppgradera, det får man en hygglig ny GPS för
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Med småbarn i bilen är det otroligt praktiskt med allt samlat i radion att inte ha en massa lösa bildskärmar och sladdar som de kan dra och rycka i:)
Martin
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Hej!
Jag har en Kenwood med intergrerad garmin nav samt backkamera.
Tycker den fungerar smidigt och enkel att uppdatera för den händige...
har monterat en usb-kabel för musik/multimedia samt ytterligare en usb-kabel till uppdateringsuttaget. bara att bära ut laptopen o uppdatera kartan.

Garmin kommer ofta med uppdateringar av kartor och det känns bra för framtiden.
Inga solreflexer i denna skärmen, kan ju bero på den regniga sommaren ;-)

Kopplar även telefonen till den med bluetoth, så telefonen kan få ligga på säker plats.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Radio, GPS, backkamera samlat i en enhet?

Jag säljer alla ovanstående enheter.
Navigeringen föredrar jag personligen att ha på en separat enhet, smidigare/tätare uppdateringar, man kan sätta den längre upp etc.
Vad det gäller backkamera så finns det växlar om man vill ha fler kameror än en, fungerar ypperligt, vi monterar dom på lastbil med kran, husbilar etc etc där man snabbt vill växla kameror, mycket snabbare än att mecka i menyer (för de enheter som har fler än en A/V ingång).

Peter :)
 
Toppen