• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

RaceChip

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
någon som provat RaceChip Chiptuning, sägs ge 30% mera kraft å 20% lägre bränsleförbrukning. Har kollat det finns även för Fiat ducato!

4

4 JO

Guest
Har inte just denna variant utan liknande från ZIP Tuning.
Hur nöjd som helst.
130hk blev 165 och med ett betydligt bättre vridmoment.
Bränsleförbrukningen har sjunkit med runt 1,5 dl milen, har faktiskt vid några tillfällen kommit ner i 0,8 liter milen vilket nog får anses vara riktigt bra med 3,5 ton.
Kört med detta under 1,5 år och serviceverkstaden har inte haft några invändningar på det, inte heller bilprovningen.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Vad reklamen säger och vad verkligheten blir, brukar vara två helt olika saker.

För flera år sedan hade jag förmånen att få testa en husbil med Fiats 2,0 JTD-motor i en Rototest-anläggning.

Första körningen gjordes i originalskick.

Andra körningen gjordes med en KCR-box (finjusterad av KCR innan montering) efter 30 mils "inkörning".

Resultatet framgår av bifogade dokument.

Pålle

Bilagor

• Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 254

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Krc är inte aktuell då det påverkar både växellåda o farthållare negaativt. Tack för svar, har bekanta som gjort samma erfarenhet som 4 Jo. Ett sådant chipp får det bli!

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Hänger på lite i tråden.
Finns ju olika varianter av motoroptimeringen,
ZIP och liknande, verkstadsbesök (billigast?), man köper utan modul helt enkelt.
Nackdel är väl att man kan inte "göra om" programeringen.
Promotech, köper man en modul att läsa av genom ODB, skicka tillbaka och få den
åter, laddad med rätt data och sedan installera själv.
BSR har tydligen redan färdigprogrammerade moduler, bara att beställa och koppla in i ODB
och optimera själv. Men har tydligen en viss tidsbegränsning för kostnadsfria uppdateringar?
Behövs det på en motor som har 3-4 år på nacken?
Går det med modulen att avläsa felkoder, släcka ev vissa m.m.?
Finns det erfarenhet och omdömen på de här produkterna,
så kan det vara intressant att få veta, om man nu tänker sig att göra ingreppet.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har ett från scandinavian chiptuning som levereras från Norge och tillverkas i Tyskland , den är ställbar i 7 steg om jag minns rätt , funkar kanon det blev en väsentlig skillnad även motorgaranti ingår. Framför allt sjönk bränsleåtgången märkbart. Hade även på förra husbilen :) :)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har haft chiptrim på 2 bilar , fungerar bra ger framförallt mer vridmoment , minskad bränsleförbrukning är vad firmorna lovar, men knappast troligt, jag kör som innan trim och förbrukningsiffror som innan vilket jag också förväntat mig.

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Till mig sa verkstan som skall utföra optimeringen att till skillnad från chippet som är en del av hela motorstyrningen så påverkar krc motor o växellådan (automatisk) på ett sätt som inte är rekomenderbart. Tillhör dem som måste lita på kunnigt verkstadsfolk. Själv känner jag bara när kraften i bilen känns för svagt. Så mycket förstod jag att skillnaben är att chippet bidrar till en total optimering som inte skadar o gör att fiatgarantin fortsätter gälla efter optimeingen.

harley01

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2025
Mmm men det gäller nog för flera leverantörer med liknande system som KCR , och i synnerhet RaceChip Chiptuning eftersom dom i sin manual i felsökningsdelen har ett par punkter som berör problem med växlingen med automatlåda och felmeddelande/motorvarningslampor.

mattsson81

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2025
Till mig sa verkstan som skall utföra optimeringen att till skillnad från chippet som är en del av hela motorstyrningen så påverkar krc motor o växellådan (automatisk) på ett sätt som inte är rekomenderbart. Tillhör dem som måste lita på kunnigt verkstadsfolk. Själv känner jag bara när kraften i bilen känns för svagt. Så mycket förstod jag att skillnaben är att chippet bidrar till en total optimering som inte skadar o gör att fiatgarantin fortsätter gälla efter optimeingen.

Att Fiats garanti skulle gälla om du chippar eller boxar motorn kan du nog se i stjärnorna efter . om det inte upptäcks så kan du ju ha tur å få igenom ett garantianspråk. men med dagens bilar så loggas mycket å om tillverkaren vill går det att spåra vad som gjorts för att på så sätt slippa stå med dyra garantier orsakade av 3dje parts evrantörer.
För att komma runt det erbjuder många trim firmor egna försäkringar "garantier"

Toppen