• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rabies spruta nått mera???

F

F.d. 52957

Guest
Hej! Har tagit rabies sprutor på mina hundar! Gäller regeln 3 år för sprutorna i alla
länder? Eller är det nått mer man måste ta eller behöver ta för att åka ner till Kroatsien,via Tyskland,Ungern,Österike,Slovenien. Vet att man på hemvägen ska avmaska i Danmark före hemresan!
MVH :) 1464 Olle & Yvonne
 
F

F.d. 6750

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Hej!
Man måste kolla med blodprov att man har antikroppar mot rabbies,veterinär tar provet.Sen är det bra att kolla vilka länder är det ett års vaxin. Med vänliga hälsningar Onerva
 
F

F.d. 6597

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Kolla med vetrinären för att jag tror att det finns fler typer av vaccinationer som är bra att ha även om det inte är ett tvång eftersom det finns många sjukdomar i Europa som vi i Sverige är förskonade ifrån. Tänk även på att fästingarna där nere är betydligt otäckare än de vi har här uppe i norr, kan vara ide att vaccinera sig själv också.
 
F

F.d. 52957

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Hej! Ja blodprovet har vi också gjort! Men hur kollar man vilka länder som har olika år...är de ambassaderna eller??
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Hej! Ja blodprovet har vi också gjort! Men hur kollar man vilka länder som har olika år...är de ambassaderna eller??

Det finns ett officellt EU-papper som säger att det är tidpunkten för ny Rabiesspruta som står i passet som gäller.
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Glöm för all del inte att tge hunden/hyndarna en "BANDMASKSPRUTA" ! Jag har haft min katt med mig till både Tyskland, Danmark, Österrikte, Schweiz, Luxemburg, och vid hemkomsten till Sverige så gäller det att ha alla papper i ordning ! Kolla gärna med Din veterinär, annars kan Du gå in på Jordbruksverkets hemsidor och kolla vad som gäller. Lycka till... ! Janne
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Hur långt innan ska man ta mot rävbandmas och även mot hjärtmask som någon nämnt i anan tråd om detta.
//Lotta
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Man avmaskar innan infärd till Sverige i t ex Danmark eller Tyskland.

Fransmännen godkänner inte treårsvaccinering av rabies. De kräver årlig
vaccinering. De verkar inte bry sig om EU (fast även vi har ju undantag av
en del regler så…).

Eftersom det är er första resa så har det ju ingen betydelse i år. Värt att
tänka på nästa år.
 
F

F.d. 1635

Guest
Sv: Rabies spruta nått mera???

Det står all info på jordbruksverkets sida, det är nämligen inte alla vaccin som har 3-års gräns, tror det bara är Nobivac som är 3 år. Glöm inte 4veckors intyget om det är en snabbresa :)

Kolla även upp olika veterinär kliniker i länderna ni skall till, kan vara bra att ha telefon nummer tillhands om olyckan är framme

Lycka till!
 
Toppen