• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rötter i Värmland

F

F.d. 55306

Guest
Hej.

Är det någon mer än jag som har 1800-talsrötter i trakterna av Kil, Frykerud och Karlstad i Värmland? Har dessutom lika många rötter i Grythyttan - Rockesholmstrakterna.

Vem vet - om så skulle vara fallet så kanske vi rent av är släkt???!!!

I sommar skall det nog äntligen bli av att ta husbilen och besöka de gamles trakter och vandra i deras spår och se vad som ev. kan finnas kvar av bo- och gravplatser. Husbilen är ju det perfekta fordonet för såna utflykter.

Hälsn / Sven-Erik
 

kjh42

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Haninge
HBK-Nr
568
Medlemskap
2024
Sv: Rötter i Värmland

Hej!
Jag har min släkt på pappas sida från Kangerud i Ed.
Min farmor kommer också därifrån.Men min pappa
är så kallad "oäkta".Vet ej vem min fafar var, min farmor
har inte uppgivit någon far.Detta är år 1905, har någon
något bra tips om vart man skall leta?
MVH Anita:spinny:
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: Rötter i Värmland

Hej
Min mormor kommer från ekshärad
Mvh
Johnny
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Rötter i Värmland

Hej!
Jag har min släkt på pappas sida från Kangerud i Ed.
Min farmor kommer också därifrån.Men min pappa
är så kallad "oäkta".Vet ej vem min fafar var, min farmor
har inte uppgivit någon far.Detta är år 1905, har någon
något bra tips om vart man skall leta?
MVH Anita:spinny:

Hej, på grundkursen jag precis gick så rekommenderade man att söka i barnmorskejournalerna. Ofta uppgav modern namnet "i förtroende" till barnmorskan. Om jag minns rätt så finns dessa journaler (om det sparats) på de kommunala arkiven (i Göteborg finns det på Otterhällan, tror att större delen av Västra Götalands saker kan finnas arkiverade där). Ingen egen erfarenhet, men kanske kan det hjälpa på vägen. För avlägsna släktingar gör man sig kanske inte det besväret, men för farfar kan det ju vara värt det.

1905 är ju rätt sent, men om det fortfarande var på landet kan det ju vara intressant att se i husförhörslängden/församlingsboken vilka "lämpliga manfolk" som fanns på gården, dvs husbonde och drängarna. Ingen direkt lösning men ett steg närmare den MÖJLIGA sanningen.

Lycka till, har själv samma frågeställning för pappas syskon (dom var inte barn till min farfar) , men tror mig ha rakare spår till den sanningen :)
Martin
 
Toppen