• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rördelar

S

Stavve

Guest
Hej!

Jag har fått tag på två små fina manometrar Ø26mm som jag har tänkt använda till luftfjädringen. Problemet är att det är 1/16 rörgänga som anslutning. Någon som känner till var man kan hitta en koppling, nippel eller vad som helst med denna gänga (invändig)? Om det kniper kan jag fräsa en gänga, men det är ju lite pyssel. Gängans ytterdiameter är ca 7.7mm stigningen 28 gängor/tum.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Rördelar

Hej!

Jag har fått tag på två små fina manometrar Ø26mm som jag har tänkt använda till luftfjädringen. Problemet är att det är 1/16 rörgänga som anslutning. Någon som känner till var man kan hitta en koppling, nippel eller vad som helst med denna gänga (invändig)? Om det kniper kan jag fräsa en gänga, men det är ju lite pyssel. Gängans ytterdiameter är ca 7.7mm stigningen 28 gängor/tum.

Kan det vara samma gänga som är på däckventiler?

Jägarn:rolleyes:

S

Stavve

Guest

Jag bugar mig full av vördnad i riktning mot Järfälla! Mycket snabbt och skarpsint påkommet. Var och hämtade en ventilhatt och provade och det verkar stämma. Stigningen är rätt men diametern ev något glappig. Kan dock bero på att hatten är i plast. Återkommer när jag provat med metallhatt.

Mvh Stavve

S

Stavve

Guest

Jag får nog göra en egen adapter ändå. Jag hade faktiskt en tvillinghjulsförlängare hemma, och den går inte på hela gängan på manometern. Rotade fram en gängmätare, och ventilgängan stämmer varken med 26 eller 28 gängor per tum. Såg i Karlebo att det finns en npt-gänga som har 27 gängor, men det finns inte på min mätare. Det går hyfsat lätt att fräsa fram en adapter i delrin, så får det bli.
Tack ändå för visat intresse!

PS Mittåt! Bilventilen har ju för sjutton 32 gängor per tum, annars stämmer diametern bra.

Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej Stavve

Förklara för mig vad du behöver för rördelar så skall jag se om jag kan hjälpa dig.

Mvh Röris

S

Stavve

Guest

Hej Röris!

Minsta rörgängan som används normalt är R1/8", den 9.7mm utvändigt. Nu har jag fått tag på två små fina manometrar med R1/16" utvändig gänga, och den är jädrans ovanlig. Ytterdiametern är ca 7.7mm (som en bilventil), men gängan är lite grövre, samma stigning som på 1/8 dvs 28 gängor/tum. Manometrarna har suttit ingängade i två reduceringsventiler för tryckluft. Jag har hittat datablad på SMCs hemsida och där står att gängan är 1/16tum eller R1. Har inte hittat någon som säljer klenare rörgängor än 1/8, sen går man över på vanlig M5 och M6, iallafall på tryckluft.
Jag behöver vilken koppling som helst med en invändig 1/16 rörgänga i lödbart material så kommer jag vidare.

Mvh Stavve

F

F.d. 16087

Guest

Har du prövat med Sjöborgs Maskin, där finns det mesta i gängtappar o snitt tel: 08-442 71 30

MVH Gunnar S

S

Stavve

Guest

Hej!

Jag känner till Sjöborgs, troligen bäst i Sverige på udda skärande verktyg.
Jag har redan en tapp med mindre dimension men rätt stigning, UNF 12-28. Den kan jag slipa om till en enskärig fräs och fräsa fram gängan i en plastbit. Då kan jag också styra hur tight gängan blir.

F

F.d. 8812

Guest

Hej kolla med airtec i Osby dom har det mesta i tryckluft hälsningar Tobbe

S

Stavve

Guest

Bra tips!
Det var dom första jag frågade. Allt dom har som är mindre än 1/8 är M5.

Mvh Stavve

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej Stavve

Jag har nu kollat runt lita ang. dit problem och det verkar nog som det är lättare att försöka få tag i andra mätare.

Röris

S

Stavve

Guest

Hej Röris!
Du ska ha stort tack för att du engagerat dig. Jag fixar det med fräsen. Jag återkommer med bilder när panelen är klar. Det kan ta lite tid, men nu är iallafall själva luftfjädringsbälgarna på plats.

Mvh Stavve

Toppen