• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röd diesel

P

Pebben o Lena

Guest
Hej !
I Finland och även i Norrbotten kan man köpa Röd diesel på mackarna till ett billigare pris än det som kallas personbilsdiesel.
Min undran är om det är skadligt för bilens motor att köra på diesel, eller är det så att
den röda är mer miljöovänlig än personbilsdieseln.
Om det är någon som kan ge svar på denna fråga, så är jag mycket tacksam / Pebben


Snart är det hjul igen !
 
S

suneAl

Guest
Sv: Röd diesel

Var har Du fått det ifrån ????

Det är ABSOLUT FÖRBJUDET att köra registerade fordon både i Sverige och Finland "Minsta bötesbelopp är 10.000:- SEK"

Den röda disel finns i två olika sorter en för typ villapannor, är Ej lika ren
och en för Traktorer, Lantbruksmaskiner, Grävmaskiner etc. som lika ren som vanlig DIESEL.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Röd diesel

Skillnaden mellan sk. röd och "vanlig" diesel i Finland är endast färgen, röd färg för att olika myndigheter kan se vilken bränsle man tankat i bilar. Jag är i Finland rätt ofta, slutade tanka röd "villaolja" länge sedan, tyckte då, tycker idag att det finns ju spänning i livet utan röd diesel. Jag är tveksam om man kan köpa röd finsk diesel på mack i Norrbotten, då kan den vara helt olaglig av skatteskäl. Röda färgen finns bara i Finland? Prisskillnad idag lär vara ca. 3-4 kr/l mot vanlig diesel.
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Röd diesel

miljödiseln som säljs här i sverige är inte bra för motorerna många av firmans motorer har skurit efter bara några tusen mil ( 07 årsmodeller). vi körde jämt på rödisel och en trött gammal mersamotor orkade mycket mer drog mindre bränsle än den som säljs på mackarna. det blir att blanda i olja så den blir fetare och smörjer moton.
maggan
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Röd diesel

Att tanka röddiesel i finland kan verka lockande. Röd diesel är oskattad färgad diesel för användning i ex vis jordbruket mm. Ertappas man med röddiesel i skattepliktigt fordon kostar det mycket mer än det smakar. Har en kamrat i Pajala som påstår att det skall kontrolleras mera frekvent vad som tankas i skattepliktiga fordon och det gäller såväl den svenska sidan som finska.Man skall i alla fall veta att en dieselmotor går mycket bättre på röddiesel då den är fetare och enligt utsago så tar bilen mindre soppa.Släpper också ut mera skräp i naturen.
Den första som åker dit vid en kontroll kan väl skriva i forumet vad det verkligen kostade.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Röd diesel

Tror att det är många i Norr som handlat röddiesel av dessa killar till sina villapannor. Gott om annonser i norrbottenstidningar om billig villaolja. Det är inte olagligt att elda denna olja. Det är inte heller olagligt att införa röddiesel för eget bruk - tror det är ettusen liter vid varje tillfälle-och detta är ok efter en dom i EG domstolen för runt ett år sedan.
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Röd diesel

Ursäkta suneAL......
Det var inte meningen att försöka vilseleda dig ,eller någon annan. Min fråga ställdes mot bättre vetande.
Anledningen till mina felaktiga påståenden beror på att förra sommaren på resa i Norrbotten så var det en man som påstod att" här kör vi alla på röd diesel".Jag tänkte ej mer på detta tills vi passerade en mack i Haparanda och det var daga att tanka. På mackpumpen(självbetjäning) fanns det 3 slangar, en grön för bensin, en svart för diesel personbil,samt en som var rödmärkt diesel och några kronor billigare per liter. Det är väl den röda dieseln som mannen pratade om,tänkte jag.Eftersom jag är en nybliven husbilsägare och aldrig ägt en bil med dieselmotor var mitt vetande inte bättre. Igår hörde jag att det var en liga uppe i Norrbotten som smugglat röd diesel och som tydligen skulle straffas för detta.Då blev jag nyfiken på vad Röd diesel är för någonting. Tack vare dig och andra klubbkompisarpå detta forum så vet jag bättre nu. . . .

Vänliga hälsningar

/Pebben
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: Röd diesel

Den Röda DIESEL

Från den 1/1 2008 är STRAFFBART att använda den i registerad fordon "Både i SVERIGE & FINLAND" med "MINSTA BÖTES BELOPP PÅ 10.000:- SEK i Finland är BÖTESBELOPPET baserad på Din INKOMST och FÖRMÖGENHET.

Du får använda "POLTOÖLJY" i Din VILLAPANNAN.

För transport av detta fodras SLUTNA KÄRL samt KEMIKALIE- OCH BRANDBEKÄMPNINGS ANORDNING och vara MÄRKT som en TANKBIL på Ditt fordon samt att Du SKALL DEKLARERA INNAN INFÖRSELN.

Vad den ertappade ligan har gjort är att de under denna tvistiga läge har nyttjat och gett fan i dekaration samt betala in skatter. Man beräknar att de har undanhållit mellan 130 milj - 157 milj. i skatter. Mängden DIESEL är beräknad till 30.000 m3.

Denna handel med RÖD DIESEL har fullständigt upphört i gränsen.

PS! NORGE har oxå DIESEL i två olika skatte klasser. En registerade fordon och den andra för Traktorer, Lantbruksmaskiner, Grävmaskiner etc.
Och Finland som jag sa finns den RÖDA DIESEL i två varianter.

Varför köpa RÖD DIESEL när man köpa RIKTIG DIESEL i Finland som är BETYDLIGT fetare än våra Fotogen blandade s.k. MILJÖDIESEL ????? Kostar / l c:a 1,1 EUR.


I den RÖDA FÄRGADE DIESELN sätt ISTOPER för att kunna kontrollera om man kör med den, det spelar ingen roll om Du färgar den i en annan färg med t.ex beg. motorolja "Blir svart"

PS! Se NSD / Senaste nytt: "Vandalerna slog till" " 2008-02-15 Artikel Du går på pumpen" så får Ni fullständig information !
 
Senast ändrad:
Toppen