• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rådgivning

F

F.d. 57874

Guest
Hej alla här på hbk!
Vi är ett par pigga pensionärer som campat mycket i våra yngre dar!
Har fortfarande vår gamla husvagn kvar som gäststuga men har provat att hyra husbil några gånger och nu känns tiden mogen att skaffa en egen husbil!
Vi söker fina exemplar för mellan 300000 -500000 kr som har minst två bekväma bäddplatser, bra dusch och sittgrupp. Den skall ha bra köregenskaper och körkomfort! Skall ha AC, farthållare och gärna eluppvärmt golv!
Vi kommer troligen inte att vara ute mer än två veckor i taget, mest på ställplatser och endast i Sverige!
Körsträcka mindre än 1000 mil/år.
Är så tacksam om någon här ville ge oss goda råd hur vi skall hitta vår husbil och undvika fallgropar!
Hälsar
Göran o Anki
Vi bor i Västerås
 
Senast redigerad av en moderator:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Det är bara att åka runt och kolla på olika säljare kolla när området först så ser du vad ni får gör pengarna tror att du hittar alla dina krav för pengarna bra att veta var ni bor för att tipsa närmare
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Väg bilen före köp för att kolla lastvikten.
Välj långbäddar. Värmesystem beroende på hur bilen skall användas. Vattenburet bäst men inget krav om man inte kör på vintern. Automat nödvändigt för oss p. gr. av handikapp. Vi är mycket nöjda med robotlådan. Mycket nöjda med Mercedes. Fått hjälp omgående vid de två problem vi haft under våra 8 år. Dessa råd är utifrån våra erfarenheter och uppfattning.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Eluppvärmt golv behövs bara om det inte är dubbelgolv. Är det dubbelgolv är det uppvärmt i mellanrummet och därför blir golvet inte så kallt.
Men som redan skrivits, kontrollväg bilen och se upp med lastvikten, tycker jag jätteviktigt.
 
F

F.d. 57874

Guest
Tack för tipsen. Vad anser ni är viktigt vad gäller bilen? Motoreffekt, vikt, buller, vibrationer, stödben, ventilation, batteriladdning, solceller, lås, larm mm?
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Tack för tipsen. Vad anser ni är viktigt vad gäller bilen? Motoreffekt, vikt, buller, vibrationer, stödben, ventilation, batteriladdning, solceller, lås, larm mm?
Vår bil väger 3800 kg och har 156 hk. Det räcker. Har stödben som vi aldrig använder. Ventilation tror jag inte är några problem. Har en solcell på 100 W och ett bodelsbatteri på 95 ah. Det klarar vi oss med då vi bara kör på sommaren. En solcell till skulle nog vara bra men för att utnyttja denna behövs även ett batteri till. Inga extra lås. Larm finns i form av två dvärgpudlar. Har även ett Honda Eu 10 för laddning av elrullstol. Vill vara oberoende av 220 V. Köp inte för mycket utan prova först. Vi har alldeles för mycket bra att ha grejer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du skriver inte vilken ålder eller viktklass på husbil ni söker.
Ifall lite äldre husbil är ok, så skulle jag leta efter en välhållen lite äldre premiumbil typ N&B, gärna på MB chassi med riktig automat, de har ofta all tänkbar utrustning samt hög lastvikt.
 
F

F.d. 57874

Guest
Vår bil väger 3800 kg och har 156 hk. Det räcker. Har stödben som vi aldrig använder. Ventilation tror jag inte är några problem. Har en solcell på 100 W och ett bodelsbatteri på 95 ah. Det klarar vi oss med då vi bara kör på sommaren. En solcell till skulle nog vara bra men för att utnyttja denna behövs även ett batteri till. Inga extra lås. Larm finns i form av två dvärgpudlar. Har även ett Honda Eu 10 för laddning av elrullstol. Vill vara oberoende av 220 V. Köp inte för mycket utan prova först. Vi har alldeles för mycket bra att ha grejer.
Tusen tack för värdefull tips!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du skriver inte vilken ålder eller viktklass på husbil ni söker.
Ifall lite äldre husbil är ok, så skulle jag leta efter en välhållen lite äldre premiumbil typ N&B, gärna på MB chassi med riktig automat, de har ofta all tänkbar utrustning samt hög lastvikt.
N+B Flair hadde 2006 som siste år med MB Sprinter. De kom med Iveco Daily fra 2002 da kun med manuell, robotlådan Agile (utviklet av Volvo Kongsberg) kom fra 2004. Selv de korte hadde 4 sengeplasser. Kortest var 6700 på omlag 7 meter, litt lengre var 7000 serien (kun på Iveco og Fiat). De aller første 7100 på Iveco hadde lastevikt på nesten 2 tonn. Etter 2006 var det kun Iveco for Flair modellene og Fiat for Arto.
 
Toppen