• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råder förvirring på Transportstyrelsen?

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Hur står det till på Transportstyrelsen?

Ifredags skickade jag en förfrågan om hur jag skulle överklaga beslutet att min husbil blivit klassad som automatlåda när den i verkligheten är manuellt växlad. Se svaret nedan!

Efter att ha fått svar idag skickade jag svaret vidare till Forsbergsfritidscenter som svarade enl.nedan!

Transportstyrelsen vet tydligen inte vad de andra gör el. beslutat på myndigheten när man svarar.

Det är 2016-02-22 idag och beslutet kom den 2016-02-10 men handläggaren på Transportsyrelsen hade ännu ingen kännedom om det!!

Det är andra gången jag får förvirrade svar från den myndigheten!



Till Transportstyrelsen
Önskar om vad som gäller?
Vid kontakt med impotören fick jag följande svar och hänvisningar??????????
Beräkningen av CO2-utsläpp ändras
2016-02-10
Beräkningsformeln för CO2-utsläpp ”enligt skälig grund”, för husbilar som saknar uppgift om typ av växellåda i vägtrafikregistret, kommer att ändras. Det meddelade Transportstyrelsen i dag, 10 februari.
För några år sedan slopades kravet på husbilstillverkarna att ange typen av växellåda i CoC-dokumentet. Fram till årsskiftet 2015/2016 innebar detta, att de husbilar där uppgift saknades antogs ha en manuell växellåda.

I samband med införandet av den nya beräkningsformeln för CO2-utsläpp vid årsskiftet ändrade man, av någon outgrundlig anledning, tolkningen så att ”ingen uppgift” jämställdes med ”automatisk växellåda”. Detta betydde att ett stort antal husbilsägare helt plötsligt drabbades av en ”straffskatt”, enbart beroende på att tillverkaren – helt enligt reglerna – valt att inte ange typen av växellåda.

Protesterna uteblev inte, och efter påtryckningar från bland annat HRF har Transportstyrelsen nu valt att återgå till den gamla tolkningen. Detta betyder att CO2-utsläppet för de husbilar där uppgift om växellåda saknas, kommer att beräknas utifrån formeln för manuell växellåda.

Tacksam för klart besked!!!
Svar till E-mailadress.


Hej Stig,

Efter påtryckningar från oss importörer, samt HRF (Husvagnsbranschens Riksförbund), så har Transportstyrelsen beslutat sig för att ändra upplägget med skattedebiteringen. Vänligen se nedanstående länk. Av den anledningen är det ingen mening att skicka in fler begäran om rättelser.

Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund








Med vänliga hälsningar - Mit freundlichen Grüßen - Best regards

Mats Alexandersson
Eftermarknadsansvarig

Forsbergs Fritidscenter i Hyssna AB
Direkt: +46 (0) 320 305 62
Växel: +46 (0) 320 305 50
Bonared Solbacken 2, 511 98 HYSSNA

Forsbergs Fritidscenter - Husbilar, Husvagnar, Husbil, Concorde, Hobby, Frankia





Från: vagtrafikregistret@transportstyrelsen.se
Skickat: den 22 februari 2016 14:47
Till: stigge44@hotmail.com
Ämne: Skatt och avgift Ä20160219-02619

Hej Stig!

Vägtrafikregistret saknar uppgift om vilken typ av växellåda ditt fordon har.
Vid registrering av husbil eller personbil är det inte obligatoriskt att ange den
uppgiften. När uppgift om växellåda saknas räknas det som att fordonet har en automatisk
växellåda.

Om ditt fordon har manuell växellåda får du vända dig till
tillverkarens representant i Sverige (generalagenten) eller en registrerad importör. De kan
intyga vilken typ av växellåda fordonet har och komma in med en begäran om rättelse till oss.

Med vänlig hälsning

Lars Nordin
Handläggare

Skatte- och avgiftsavdelningen

Transportstyrelsen
701 81 Örebro
Vägtrafik - transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 07 52

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor, så blir det
lättare för oss att följa ditt ärende.

Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på vår webbplats och på vår
servicetelefon 0771-25 25 25.
_______________________________________________________________

Ämne :Kontakt - fordon - Skatter och avgifter
Kontakt - fordon

Kategori: Skatter och avgifter

Fråga: Fordon SFZ823 manuellt växlad. Misstänker att Transportstyrelsen debiterar
fordonsskatt för automatväxlat fordon? Hur överklagar man ett sådant felaktigt
beslut? Emotser utförlig information.
Mvh
Stig Bondesson 440220-3519
Tegelbruksgatan 2A, läg. 1301
26241 Ängelholm
Svar önskas via mail: stigge44@hotmail.com el. bondesson1@gmail.com

Registreringsnummer: SFZ823

Kontaktas via: E-post

Namn: Stig Bondesson
E-post: stigge44@hotmail.com
 
Toppen