• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd och hjälp med USB-modem

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Nu har jag köpt ett USB-modem Huawei E1750 med ett telia kontantkort. Jag har låst upp modemet så att det inte längre är operatörslåst till Telia (jag har i alla fall fått ett meddelande att upplåsningen lyckades).
Nu till min fråga: När man är ute och reser i tex. Italien, kan man då köpa bara
"ett kontant SIM-kort" för tex. en månad eller säljs kontant-kort med usb-stickor i ett färdigt paket som här i Sverige??
Hoppas ni förstår hur jag menar, för man måste väl ha ett sim kort som man stoppar i modemet och jag har då idag ett telia sim kort vilket begränsar mig till telia??
Tacksam för svar

Lana
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Råd och hjälp med USB-modem

Jag har läst de trådarna som handlar om mobilt internet men jag tycker att de verkar lite röriga, eller så är det jag som fattar trögt:p.
Vad jag undrar över är om man köper lösa sim-kort i varje land man åker till eller kör de med "färdiga paket" som i Sverige där du får ett kontantkort PLUS en dongle. Kontantkortet laddar du ju upp allteftersom man behöver det men det skulle ju i så fall innebära att man hade en massa dongels tillhörandes en massa olika operatörer eller????
En annan fråga jag har är även: behöver man hålla på och juxa med olika inställningar på datorn när man stoppar i ett italienskt eller tyskt kontantkort eller är det bara att stoppa in i modemet och surfa??
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Råd och hjälp med USB-modem

Hej,

I våras köpte vi ett SIM-kort för mobilt internet i en TIM-affär mitt i Genoa. Inga problem, chefen kunde engelska och genomförde själv affären. Sedan var det bara att ladda kortet med tid. Fungerade bra överallt! Vi hade en upplåst TRE-usb-modem.

Jag har SIM-kortet kvar, ni kan få det gratis då vi inte planerar resa till Italien. Maila bara er postadress så skickar jag SIM-kortet & kontraktet. Du behöver bara ändra sk. APN-kod i modemets parametrar till: " ibox.tim.it " Därefter funkar det.

(TIM = Telecom Italia, web: TIM.it: Tariffe, Chiavette Internet, Telefonini, Assistenza e Servizi Mobili ,
vi laddade alltid "Internet 100 (ricaricabili)" dvs. kontant 100 timmar per månad, se:
Navigare da PC - Internet - TIM)

hälsning
jyrki
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Råd och hjälp med USB-modem

Jättegärna! Tusen tack! Hoppas vi kan återgälda det på något sätt någon gång. Jag mailar vår adress.
MVH Lana
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Råd och hjälp med USB-modem

Var bara noga med när du laddar kortet för att vi gjorde misstaget att bara ladda kortet och då råkade det bli att det blev vanlig laddning så vi betalade/Mb och inte under fliken "1 veckas fri surf" operatören var Tyska O2 men vi fick hjälp på ett "typ" Elgigantenbolag med rätt inställningar .
 
Senast ändrad:
Toppen