• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

F

F.d. 50421

Guest
Hejsan,

Jag avser att montera AC i husbilen och undrar om någon kan ge mig tips på vilken modell jag ska välja samt ev. vart man kan köpa detta till bäst pris?

Jag har hittat följande två modeller som är av intresse:

Dometic B2600 - Pris: 21 700:-

Dometic Freshlight 2200 - Pris: 20 400:-

Har även tittat på sk. DC-kit och vet inte vilket jag ska välja:

Dometic DC-kit 2 - 6 599:-

Dometic DC-kit 3 - 11 990:-


Tacksam för assistans.

MVH//Winstar
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

Tack för tipset, men såg att dom var dryga tusenlappen dyrare än det priset jag fått trots deras kampanj. :)
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Sv: Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

Vi är också väldigt intreserade att sätta in en Dometic Freshlight 2200. Har frågat här på forumet om någon har erfarenhet av denna typ av AC, men än så länge har jag inte fått några synpunkter. Det kanske inte är så många husbilar än som har denna. Tänker avvakta mässan så att man kan få lite mer kött på bena.
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

Det var ju trevligt att det är fler som tittat på Freshlight 2200.

Det som ev. vara till nackdel är att installationsöppningens mått är 400 x 700 mm jämfört med 400 x 400 mm för B 2600. En normal taklucka har väl just dessa mått??

För min del så lutar det åt B 2600 pga. ovanstående samt att effekten är något större.

Du får gärna ge synpunkter om du tittat närmre på mässan.

MVH

Winstar:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

Vi har en vanlig B2200 och den har i te gått många timmar under dom 5 åren som vi haft husbilen.
Hade vi haft en husbil med garage hade jag aldrig monterat en så dyr ac utan valt en portabelt och ställt i garaget.
Våran låter så mycket så vi inte kan sova med den på samt så är det ofta som elstolparna har för lite ampere när vi varit neråt Slovenien /Kroatien och Italien.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

vi har en 'vanlig' B2200 som ju är den samma bara utan 'freshlight'.
Vi har använt den ganska mycket då vi kör oftast på sommeren söderut och vi har hund som ibland stannar i bilen när vi är på strand etc.

Den håller temperaturen perfekt på 21 gr. även om det är 30 gr. ute.
och ibland när det är väldigt hett så använder vi den på natten och det är ju obetalbart skönt, men klart den väsnas ju lite men det kan ju inte undvikas när den sitter bara et par meter ifrån os. Men när den har nått den inställda temperatur är det inte så farligt. Men är det 28-30 gr på natten så kan man ju lätt acceptera det för at kunna sove i 21 gr.


Så kan klart rekommendera denna.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

Hejsan,

Jag avser att montera AC i husbilen och undrar om någon kan ge mig tips på vilken modell jag ska välja samt ev. vart man kan köpa detta till bäst pris?

Jag har hittat följande två modeller som är av intresse:

Dometic B2600 - Pris: 21 700:-

Dometic Freshlight 2200 - Pris: 20 400:-

Har även tittat på sk. DC-kit och vet inte vilket jag ska välja:

Dometic DC-kit 2 - 6 599:-

Dometic DC-kit 3 - 11 990:-


Tacksam för assistans.

MVH//Winstar

Om det kan vara av intresse sparar Du nog 5000-6000 kr i inköpskostnad om Du beställer den från Tyskland via nätet! (Googla så får Du se!)
Vi sparade mer än det då vi skickade efter vår Truma Saphir Comfort i november i fjol. Snabb (3 dagar) och fraktfri leverans dessutom.
Apropå funktionen hade vi sköna 21 grader i bilen samtidigt som nattemperaturen låg på dryga 34 grader i Milano i somras.
Känner dock inte direkt behov av bodels-AC:n i vårt normala nordiska klimat. Däremot var den ovärderlig under våra tre veckor i Italien!
Lycka till!
//Kjell
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Råd & Köptips på Dometic AC önskas.

Jag hade absolut valt en AC från Truma.Saphir Compact eller Saphir Comfort.Den är normalt monterad i dubbelgolvet och den jobbar mycket tystare än en tak AC.
Om du köper den från Tyskland sparar du en hel del pengar.
//Lars;)
 
Toppen