Peter.Aldor
HBK Medlem
Hej hopp på Er alla.
Ny medlem och sedan 1,5mån tillbaka 1a ggn ägare till en husbil.
Har en Bürstner Ixeo IT 728 G från 2017 med ett Varta Professional Dual Purpose AGM 95Ah.
Bad firma att installera solceller då vi vill fricampa mer än stå på ställplats med el så de monterade en NDS 165W BlackSolar panel med en Victron SmartSolar MPPT 75/15 (som kopplades direkt mot Bodelsbatteri inte genom EBL). Efteråt har jag även kompletterat med SmartShunt, Battery Sense och Battery Protect då jag är osäker på hur vårt beteende/användande drar ur batteriet.
Kommer även att byta bilens Navigator och koppla den mot bodelsbatteriet med on/off/on switch så att man slipper köra den på startbatteriet med nyckel i tändningslåset, ska även komplettera med 5G/Wifi router både för bättre täckning vid distansarbete men även för streaming av kanaler till tv och på sikt en 12V/230V inverter för enklare behov (inte tänkt att driva hårtork eller mikro)
Bilen är en Euro6'a men vad jag har förstått är den i gränslandet för eventuellt Smart Generator, ska testa det närmare vid nästa tillfälle man är ute och kör, men det lilla vi har varit ute och de korta resor vi gjort så har jag inte märkt av att Kylskåp skulle ladda ur batterierna.
Så vad är best practice att tänka på när man ska byta från AGM till LiFePO4 batteri beroende på om det är Smart Generator eller Inte?
Nu har jag en EBL 99 i min bil och kanske är sannolikheten att jag har en Smart Generator ganska låg.
Men klarar EBL 99 av att underhålla ett LiFePO4 batteri när man slår om till GEL på switchen för batterityp?
Om det skulle visa sig att där sitter en Smart Generator, vad är då bästa anslutning av en DC/DC laddare ska man ta ut anslutning till den via Block 7 (punkt 8 i bifogad skiss) och sedan ansluta utgående direkt till polerna på bodelsbatteriet?
Ska man då även styra start av DC/DC laddaren med input från startnyckel och att man vrider om tändningslåset?
Behöver också kolla vad där sitter för typ av Startbatteri så att man har samma typ även där, kan väl nästan anta att även det är av AGM typ just nu.
Och till sist, hur påverkas jag med nuvarande EBL 99'a om jag står på ställplats 230V el? har något varit ute för att man helt behövt koppla bort laddningen till bodelsbatteri via EBL pga felaktiga värden för de olika ladd stegen?
Och hur isf har det gått med underållsladdning av startbatteriet över 230V?
Många frågor för en undrande man...
Tackar på förhand för att ni försöker fylla på mitt kunskaps gap.
Mvh
Peter
Ny medlem och sedan 1,5mån tillbaka 1a ggn ägare till en husbil.
Har en Bürstner Ixeo IT 728 G från 2017 med ett Varta Professional Dual Purpose AGM 95Ah.
Bad firma att installera solceller då vi vill fricampa mer än stå på ställplats med el så de monterade en NDS 165W BlackSolar panel med en Victron SmartSolar MPPT 75/15 (som kopplades direkt mot Bodelsbatteri inte genom EBL). Efteråt har jag även kompletterat med SmartShunt, Battery Sense och Battery Protect då jag är osäker på hur vårt beteende/användande drar ur batteriet.
Kommer även att byta bilens Navigator och koppla den mot bodelsbatteriet med on/off/on switch så att man slipper köra den på startbatteriet med nyckel i tändningslåset, ska även komplettera med 5G/Wifi router både för bättre täckning vid distansarbete men även för streaming av kanaler till tv och på sikt en 12V/230V inverter för enklare behov (inte tänkt att driva hårtork eller mikro)
Bilen är en Euro6'a men vad jag har förstått är den i gränslandet för eventuellt Smart Generator, ska testa det närmare vid nästa tillfälle man är ute och kör, men det lilla vi har varit ute och de korta resor vi gjort så har jag inte märkt av att Kylskåp skulle ladda ur batterierna.
Så vad är best practice att tänka på när man ska byta från AGM till LiFePO4 batteri beroende på om det är Smart Generator eller Inte?
Nu har jag en EBL 99 i min bil och kanske är sannolikheten att jag har en Smart Generator ganska låg.
Men klarar EBL 99 av att underhålla ett LiFePO4 batteri när man slår om till GEL på switchen för batterityp?
Om det skulle visa sig att där sitter en Smart Generator, vad är då bästa anslutning av en DC/DC laddare ska man ta ut anslutning till den via Block 7 (punkt 8 i bifogad skiss) och sedan ansluta utgående direkt till polerna på bodelsbatteriet?
Ska man då även styra start av DC/DC laddaren med input från startnyckel och att man vrider om tändningslåset?
Behöver också kolla vad där sitter för typ av Startbatteri så att man har samma typ även där, kan väl nästan anta att även det är av AGM typ just nu.
Och till sist, hur påverkas jag med nuvarande EBL 99'a om jag står på ställplats 230V el? har något varit ute för att man helt behövt koppla bort laddningen till bodelsbatteri via EBL pga felaktiga värden för de olika ladd stegen?
Och hur isf har det gått med underållsladdning av startbatteriet över 230V?
Många frågor för en undrande man...
Tackar på förhand för att ni försöker fylla på mitt kunskaps gap.
Mvh
Peter