• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt till Arbetsbeskrivning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Coneli

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Umeå
HBK-Nr
34176
Medlemskap
2022
Hej!

Köpte en beg husbil i början av Maj i fjol.
Sedan dess har vi haft husbilen inne på garantiarbeten flera gånger under drygt 1,5 års tid.
Det har mestadels handlat om vår Webasto dieslvärmare och minst 8 verkstadsbesök har det blivit innan de till slut lyckades få den att fungera så att vi kan använda värmaren utan problem.
Vi har även låtit dom göra en del nyinstallationer av andra grejer. Men...
Inte en enda gång har vi fått någon arbetsbeskrivning av firman som utfört reparationerna/installationerna.
Det är samma firma har gjort alla reparationer/installationer.

Vi har efterlyst dokument som visar vad som gjorts samt vilka delar som blivit monterade, utbytta eller lagade.
De har dock gett oss fakturakopior på några, inte alla, av de delar som de säger sig ha bytt.
Men dessa kopior visar ju inget annat än att de kan ha köpt in dessa delar.
De visar ju inte att delarna har bytts ut.

Vi anser att det är viktigt för oss att kunna visa på de lagningar de gjort samt de delar som de har bytt och säger sig ha satt in nya.
Inte minst vid en eventuell försäljning utan även om problem uppstår med de delar som de bytt eller lagat.
Vi har nu både muntligt men även via Mail försökt få dem att förstå detta och vi har bett dem skicka någon form av dokumentation som visar vad de har gjort.
Men de har inte ens svarat på våra mail trots att vi nu har skickat mail 4 ggr!!
De har svarat muntligt att de inte vet hur andra gör men att de helt enkelt inte skriver några arbetsjournaler eller arbetsbeskrivningar !?

Vår fråga på detta blir:
Visst har man som kund rätt att få ut en arbetsbeskrivning på utförda arbeten av firman som utfört arbetet?
Även om det gäller reparationer som går på garanti?

Någon här som vet vad som gäller?

/Coneli
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag har en bil inne på verkstad nu sedan 2/9 med flera fel och ska få arbetsbeskrivning och delar när arbetet är klart.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Hej!

Köpte en beg husbil i början av Maj i fjol.
Sedan dess har vi haft husbilen inne på garantiarbeten flera gånger under drygt 1,5 års tid.
Det har mestadels handlat om vår Webasto dieslvärmare och minst 8 verkstadsbesök har det blivit innan de till slut lyckades få den att fungera så att vi kan använda värmaren utan problem.
Vi har även låtit dom göra en del nyinstallationer av andra grejer. Men...
Inte en enda gång har vi fått någon arbetsbeskrivning av firman som utfört reparationerna/installationerna.
Det är samma firma har gjort alla reparationer/installationer.

Vi har efterlyst dokument som visar vad som gjorts samt vilka delar som blivit monterade, utbytta eller lagade.
De har dock gett oss fakturakopior på några, inte alla, av de delar som de säger sig ha bytt.
Men dessa kopior visar ju inget annat än att de kan ha köpt in dessa delar.
De visar ju inte att delarna har bytts ut.

Vi anser att det är viktigt för oss att kunna visa på de lagningar de gjort samt de delar som de har bytt och säger sig ha satt in nya.
Inte minst vid en eventuell försäljning utan även om problem uppstår med de delar som de bytt eller lagat.
Vi har nu både muntligt men även via Mail försökt få dem att förstå detta och vi har bett dem skicka någon form av dokumentation som visar vad de har gjort.
Men de har inte ens svarat på våra mail trots att vi nu har skickat mail 4 ggr!!
De har svarat muntligt att de inte vet hur andra gör men att de helt enkelt inte skriver några arbetsjournaler eller arbetsbeskrivningar !?

Vår fråga på detta blir:
Visst har man som kund rätt att få ut en arbetsbeskrivning på utförda arbeten av firman som utfört arbetet?
Även om det gäller reparationer som går på garanti?

Någon här som vet vad som gäller?

/Coneli

Åtskilliga oseriösa aktörer i farten i Sverige, så vårt råd är alltid att göra dessa servicearbeten hos kända företag i husbils branschen i Tyskland!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Dom kunder jag har haft har alltid fått den beskrivningen på vad jag gjort och bytt.
Jag skriver detta på arbetsordern som kunden får när denne betalar för jobbet eller hämtar bilen efter garanti
reparation.
Kunden har också rätt att erhålla delarna som är utbytta om det inte gäller en garanti för då skall ju delen
skickas till tillverkaren eller tex Fiat om dessa skall betala garantin.
Alla saker som sitter på bilen är ju kundens ägodelar.
Dåligt att dom inte gör rätt för sig.
 

Coneli

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Umeå
HBK-Nr
34176
Medlemskap
2022
Dom kunder jag har haft har alltid fått den beskrivningen på vad jag gjort och bytt.
Jag skriver detta på arbetsordern som kunden får när denne betalar för jobbet eller hämtar bilen efter garanti
reparation.
Kunden har också rätt att erhålla delarna som är utbytta om det inte gäller en garanti för då skall ju delen
skickas till tillverkaren eller tex Fiat om dessa skall betala garantin.
Alla saker som sitter på bilen är ju kundens ägodelar.
Dåligt att dom inte gör rätt för sig.
Synd att du inte har haft hand om vår bil Tony!
Tack i alla fall!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen