• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt sorts lim?

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag har fått en fuktskada i golvet på vår HB som jag håller på att försöka få ordning på.
Golvet består av en sandwichkonstruktion. Underst är det en Gfk skiva, på den är plywood fastlimmad därefter kommer det styrodurisolering och därefter ytterligare en plywood. Och längst upp kommer plastmattan.
Vilken sorts lim kan jag använda för att limma fast plywooden på Gfk skivan?
Vilken sorts lim kan jag använda för att limma styroduren på plywooden?
Mvh. Klas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rätt sorts lim?

Polyuretan lim fester i alle disse materialene, men hvilket merke? Jeg mener å huske at Sika har noe de kaller Sikabond, et tyntflytende pulim. De andre produsentene har tilsvarende. Det eneste produktet som kan reagere negativt med limet et isolasjonen, spør der du kjøper denne hvilket lim de anbefaler.
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: Rätt sorts lim?

Hejsan,bor Du i Tyskland? försök att få tag i Caravan-kleber 145/31 från Ruderer ,ett av dom bästa limmen som jag provat
ha de ,lasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rätt sorts lim?

Helt klart skall du använda ett vattenbaserat polymerlim som inte löser upp isoleringen vilket PU-lim gör. Detta lim har jag använt med gott resultat IMEX AB - MS - 40 Instant. Om du inte vill köpa från Sverige så finns säkerligen något motsvarande i Tyskland.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rätt sorts lim?

Om et lim skader isolasjon er avhengig av plasten i isolasjonen og løsningsmiddelet i limet. Har brukt endel vannbasert pulim mot overflater som ikke tåler kjemikalier, eksempel enkelte våtromsmembraner løses opp av limet på vanlig limbånd, men pulim og tettningsmasse begge vannbasert fungerer helt fint. Men sprit eller mineralolje basert fjerner membranen.
 
Toppen