• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ränder på folieringen

K

Kent5180

Guest
Hej alla här kommer en fråga från en helt husbilsägare. Vi har köp en burstner 821 årgång 2010 är jätte nöjd med bilen. Men när nu jag skall fixa till den på utsidan ser jag att det är missfärgningar på folieringen .min fråga är har någon något bra tips på hur man får bort dom. Vill ser ren och snygg utåt när man kommer tycker jag .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.614
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ränder på folieringen

En del använder tandkräm, själv använder jag bilpolish.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.649
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ränder på folieringen

Hejsan, om du funderar på att ta bort folieringen helt och inte bara missfärgningen, så är det värme som gäller.
En varmluftpistol, helst en som man kan ställa ner värmen på så man inte eldar på för hårt.
Värmen från en hårblås kan räcka men de är lite små om man skall värma större ytor, och funkar bäst till dekaler m.m.
När du får en början och drar så brukar det gå bäst, och fresta minst på underlaget om man vinklar det som lossat mer än 90°...... Alltså ca 50° upp från det som fortfarande sitter kvar.
Limmet brukar följa med folien bort. Om inte kan det gå med vanlig Rödsprit eller bensin, men kolla då först så bilens yta/lack tål bensin, rödsprit brukar det inte vara någon fara med alls.
Det kan finnas en viss färgskillnad p.g.a. blekning på bilen där det inte suttit folie. Det kan också vara blankare lack där folien har suttit, men båda problemen brukar jämna ut sig med lite rubbing, polervax och en polermaskin.

Lycka till. JANKRO.
 
Toppen