• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Räknas cykelställ med i längd?

F

F.d. 28887

Guest
En enkel men kanske dum fråga: om man har en plåtis på 599 cm och eftermonterar cykelställ, åker man dit på dyrare färjavgifter då? Har försökt googla men den enda tråden jag hittade om detta var från 2014 och gav tvetydiga svar. Finns det några som provat ofta och kan ge lite empiri?

Tack på förhand!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

ja!

Også broafgift på Øresund og Storebælt bliver dyrere.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Ja du får betala för din faktiska längd. Ibland har du tur och slipper detta men längden vid passage gäller!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Det den aktuella längden vid varje tillfälle som gäller,alltså blir bilen längre med cykelställ.

Olle.
 
F

F.d. 28887

Guest
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Tack för svar! Då får det väl bli hopfällbara cyklar i minigaraget istället. :)
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Det är den faktiska längden som räknas.Råkade ut med min förra bil för det.Bilen var 599cm.Fast pris på Silja Line till Helsingfors upp till 6m.Bra tyckte jag men i hamnen mättes bilen till 6.15m.Extra lysen som stack ut.
Skruva bort dem eller betala 600kr mera för påbörjat meter.Skruvade bort lysen.
Mvh s670sl
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Skall vara registreringsbevisets uppgifter som gäller! Inte säkert att alla rederier går med på det, men bakomvarande fordon har en front som går under en cykelställ.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

De flesta rederier i större hamnar har slingor i marken eller mätceller i räcke eller stolpar vid incheckningen.Det svaret fick jag då jag frågade hur de visste min bils längd.
Husbilar brukar parkeras ombord tillsammans med lastbilar och en långtradarfront går inte under cykelstället.

Mvh.s670sl
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Hei! Det norske Vegdirektoratet har bestemt at på ferger skal man betale for den faktiske lengden, altså med sykkelstativ og eventuelle sykler. Men alle billettører etterlever ikke dette, noen tar betaling etter skjønn, altså: dette er en seks meters bobil, dette en syv meter.... . Og i Sverige: Da jeg tok Stena fra Gøteborg til Kiel, hadde jeg to sykler på stativet og bilen var over seks meter, men det var det ikke noen som reagerte på, verken i Gøteborg eller i Kiel. Mvh! alfb

PS Ta en titt på dette: Norske myndigheter vil innføre automatisk lengdemåling av husbiler på ferger, men det vil ta tid: Gradvis innføring av nye ferjetakster | Bobilverden DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Svalan

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Ale
HBK-Nr
2217
Medlemskap
2024
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Hej,

Tack för ditt mail.

Nej den räknas inte med.

Betalstationen mäter automatiskt fordonet på längden och debiterar därefter.
Så om cykelstället gör att din husbil blir längre än 6 meter eller precis på gränsen.
Välj i så fall att köra i den GULA bemannade körbanan så kommer du bli rätt debiterad.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Best Regards / Venlig hilsen / Vänliga hälsningar
Joakim
KundCenter Sverige

Øresundsbron Kundcenter

You find us here / Här hittar du oss / Her finder du os

Øresundsbron


Please consider the environment before printing / Tænk på miljøet før du printer / Tänk på miljön innan du skriver ut
The information in this email is confidential and may be legally protected. It is intended solely for the addressee. Access to this email by anyone else is unauthorized. If you are not the intended recipient, any disclosure or actions taken as a result of the information in this email is prohibited and may be unlawful.
From: noreply@oresundsbron.com [mailto:noreply@oresundsbron.com]
Sent: 8. april 2017 10:43
To: KundCenter Sverige
Subject: Contact from www.oresundsbron.com




Øresundsbron









Name: Anders Rosengren

Email: olds59@hotmail.com

Customer No: P01142749

Customer Type: Private

Räknas cykelställ som är monterar bak på husbilen in i längden
 
H

hcarlsson1956

Guest
Sv: Räknas cykelställ med i längd?

Åk färja i stället eller köp bropasset för det blir billigare i alla fall.
 
Toppen