• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Räcker det med solcell.

Kjell6

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
10078
Medlemskap
2025
Nu har vi bestämt oss, det blir en Rapido 10066 med långbäddar leverans i mars, enligt försäljaren räcker det med solcell 2 st för uppladding eftersom HBn laddar batterierna under körning, det är bra med försäljare som inte prackar på men räcker det?
Kjell6

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Räcker det med solcell.

1. Det beror på hur du reser dvs hur länge du står stilla utan annan laddning än från solpanelerna.
2. Det beror det på hur vädret är, mulet eller solsken.
3. Det beror på vilken förbrukning av el du har dvs belysning, styrning av ev värmeanläggning/fläkt, TV, stallitmottagare, radio mm.
4. Det beror på hur många Ampére som panelerna avger samt hur regulatorn kan hantera den effekt som panelerna avger.
5. Det beror på hur stor batteribank du har dvs hur många Ampéretimmar de kan avge.

Säljaren gör det lätt för sig när han avger ett sådant svar.

Gjorde jag det komplicerat för dig nu?
Det finns rätt mycket skrivit om detta i många trådar på Forumet.
Här är en av dem: http://www.husbilsklubben.se/forums/t60146/

Senast ändrad:

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Räcker det med solcell.

Det är precis som sagt att det beror på hur mycket ström man förbrukar etc.
Min erfarenhet är dock att med min användning så klarar jag mig mycket bra.
Litet fakta. Jag har 2 st paneler på 140W st. Jag har två bostads batterier på 108 amp st.
Jag har aldevärme och webastovärmare och använder bilen från slutet av mars till böran av oktober. Jag är ganska rörlig men står ibland stilla 3-4 nätter utan landström eller körning.
Alla lampor förutom lysröret i köksfläkten är LED. TVn är också LED.
Värmen går mest på gasol men ibland också på diesel vilket drar något mera ström.
Jag har en inverter som bara används till datorladdning. TV blir när vädret är dåligt men då kan det bli några timmar 3-4 på en kväll. Jag har alltid klarat mig utan problem med tillgången på ström. I mars var det så kallt att värmen gick hela tiden och tre dygn gav inga strömproblem och batterierna var i princip fulla varje kväll. Vi hade sol på dagarna.
Vinteranvändning är något helt annat. Då ger solpaneler mycket litet ström och mörker och kyla ökar behovet. Då behövs större batteribank eller bränslecell för att klara sig längre tider än ett par dygn med min förbrukning.
Det går att räkna fram vad ditt normaldygn förbrukar och vad de olika källorna på laddning kan ge.
Om du sedan också kommer ihåg att aldrig förbruka mer än 50% av batterikapaciteten kan du räkna fram vad du behöver i form av batterier och laddningkällor. Att börja med att byta alla lampor till LED är en god start för ström som aldrig förbukats behöver ju inte laddas igen:)

Toppen