• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

" Tjut " från generator remmen.

Hubba

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2.8
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B 514
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Hej,
Vid start av motorn så tjuter det var jag tror kommer från generator remmen i ca 5 sek, kan det vara så att den inte är tillräckligt spänd eller för spänd, remmen känns inte för slak när man trycker på den eller kan det vara något annat i de trakterna som ger ifrån sig detta tjutade ljud?

Mvh

Håkan

F

F.d. 3297

Guest
Oavsett tjutorsak så ska du hålla koll på remskivorna.
De får inte bli blanka i botten för det berättar att remmen
är så sliten så att den bottnar i remskivorna = sämre driv!

Om det bara tjuter vid start kan det vara så att remmen
slirar tills generatorn kommit upp i varv.

F

F.d. 29925

Guest
Hur som helst är det läge för en åtgärd, det kommer i alla fall inte bir bättre av sig själv. I sämsta fall kan det till och med resultera i ett haveri av kamremmen. (läste om det i en annan tråd)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Du kan spraya på lite remspray, Biltema 46-4506 och höra efter om tjutet försvinner. Men om det tystnar se det inte som en permanent lösning utan som en hjälp att diagnosera felet. Antingen är kilremmen för dåligt spänd eller blanksliten och behöver bytas. För det är väl kilrem och inte multribbrem ?
// Göte J

Hubba

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2025
Göte J skrev:
Du kan spraya på lite remspray, Biltema 46-4506 och höra efter om tjutet försvinner. Men om det tystnar se det inte som en permanent lösning utan som en hjälp att diagnosera felet. Antingen är kilremmen för dåligt spänd eller blanksliten och behöver bytas. För det är väl kilrem och inte multribbrem ?
// Göte J

Göte,

Tack för ditt svar - jag provar detta för att utesluta remmen kanske, förövrigt är remmen ny sedan 1 1/5 år tillbaka och det är nite en kilrem utan en platt rem.

Mvh

Håkan

F

F.d. 27075

Guest
Min rem har gått av två gånger i år efter att generatorn låst sej och det är spår remmam,nu som först har jag hittat orsaken,efter alla verkstads besök,började den vissla igen,jo slangen från luft intaget till värmen är av och alt vatten kommer på remmen,så nu har jag tagit bort den helt o tejpat igen,luft intaget,så jag klarar mej hem ,och försöka få tag på en ny slang,för vatten pumpen drivs på samma remm

Toppen