• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Korsdrag" i Bodelen under färd !

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: LMC
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Värme
Värme i bodelen under körning är en sak jag funderat mycket på, det blir mer o mer påtaglig för här börjar temperaturen att vara rätt så låg, har för avsikt att använda husbilen hela vintern.
Sist vi var ute och åkte med passagerare öppnade vi alla reglagen i mitten på instrumentpanelen drog på fläkten för fullt, då blev det något så när drägligt “där bak”,
Har ingen värmeväxlare men Truman fungerar bra när vi kör, men det som gör mig riktigt bekymrad och därför ställer jag frågan till er andra:
Under färd har någon av er gått omkring i bodelen och känt efter på drag o dylikt?, i våran bodel är det fullt drag nästan så man tror att det är en fläkt i gång, trodde att takluckorna var öppna men inte då, vad göra? Skall det verkligen dra så mycket eller är det vi som har något fel?
Vore glad om några av er kan kolla om det verkligen är sådant drag under körning,
Kan tänka mig att det blir att elda för kråkorna med den luftgenomströmningen,
Dörrar, fönster, takluckor allt var ordentligt stängt, vad göra ? Tacksam för råd,
Vi har en Fiat LMC alkov -97
Lennart
Ps funderar på om en Spoiler/ vindavvisare framför takluckorna är en lösning, någon som vet om det redan finns att köpa Ds
 
F

F.d. 3753

Guest
Jag tror att det drar i alla husbilars bodel när man kör eftersom det finns en grundventilation som inte går att stänga av. Även om takluckorna är stängda så finns det en del som inte går att stänga utan att man gör något man inte borde.
Ju fler personer bilen är godkänd för desto mer ventlation borde det rimligen finnas.
Ventilationsgallren till kyl/frys/ugn är ofta riktiga dragställen. En plåt och lite skumgummi ska täta mellan kylskåpet och inredningen men där går kablar och annat så där är inte helt tätt. I bodelsdörren kan finnas ett luftintag som går att öppna/stänga men inte helt. Har man ventilar på taket av typen Elektrolux så arbetar dom med vinden och ju fortare man kör ju mer suger dom ut och ger ett undertryck vilket i sin tur gör att den kalla uteluften tas in på andra ställen. Vissa ventiler kanske går att stänga men inte alla.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Tack för svaret, ligger mycket i vad ni skriver, framför allt om grundventilationen, har misstängt denna men har aldrig hört någon som tidigare reagerat på detta, kan det vara så att de flesta åker bara två stycken och då alltid i ”bildelen” och därför aldrig reagerat?
Har kollat ventilationen för kylskåpet och där är det tätt in till bodelen, kan bara komma luft (drag) till o från bakdelen av kylskåpet och ut.
Bodelsdörrens ventilationsgaller är för tejpat, våra Electrolux ventiler går inte att stänga mera, så det är förmodligen grundventilationen som “spökar”,
Så frågan kvarstår, finns det eller är det någon som har “tillverkat” egna takspoiler/ vindavvisare till Electrolux ventilenerna
Måste vara flera som utnyttjar husbilen på hösten/vintern, hör av er skulle var intressant att höra eran erfarenheter.
Lennart
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Helt rätt, Tack för tipsen, Fiamma har en spoiler för takventilationen, dessutom har jag hittat ytterligare 2 st hos Kama Fritid (ibland finns saker o ting rakt under näsan) skall titta på dessa och utvärdera för inköp o montering, tror med säkerhet att vårat problem ligger i grundventilationen,
Har också provat att dra för mörkläggningsgardinerna, har faktiskt dessa fördragna hela hösten, det blir något bättre men de “fladdrar”, så nog kommer draget därifrån.
Lennart
 
Toppen