• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Punkaspray

F

F.d. 55328

Guest
Sv: Punkaspray

Jag har flera gånger använt pukaspray på burk och det fungerar utmärkt.
Anledningen till att man svetsar på fälgen, med däcket monterat är förmodligen låsmuttrar som inte längre går att lossa med medföljande hylsa.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hej Leif Jag fick ingen tub med till min bil 08 Har själv köpt på Biltema. ang kompressorn så är det bara helt vanlig luft som kommer ur den. MVH Stephan.

Här är en liten filmsnutt som visar hur "effektivt" det är att fylla ett däck med butangas och sedan en tändare : YouTube - Repairing a wheel using butane-gas and a lighter dock inget jag skulle prova eller rekomenderar .

Angående kompressorna så är det nog som på Audi TT att det står en liten text att man inte skall köra längre än 15 min pga. att den inte skall överhettas .

ullabulla

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022

hej jag tror inte att det är det vanligaste sättet att kränga på ett däck på det viset. simma lungt. mvh Stephan.

F

F.d. 9232

Guest

är det någon i HBK som har haft hjälp av punkaspray? eller är det en falsk trygghet man åker omkring med,
läste i en tråd om plugg, skulle de va nått att ha med sig, det ser ju ganska enkelt ut när däckmontörerna använder det, eller är det för svårt för en "amatör", är pluggarna färskvara eller varför finns inte detta med i stället.
jag använde spray en gång i ett däck med lågt tryck (skogskärra till 4-hjuling) o det funkade inget vidare
:)

Har alltid ett par flaskor liggandes i bilarna. Haft hjälp av det många gånger. Känns lite onödigt dyrt att byta ut ett nytt däck för en liten pyspunka. Med andra ord - fungerar utmärkt.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

HEJ!
Hörde på nyheterna i dag att Sydsvenska Dagbladet (2009-10-10) skriver om prov någon gjort med upphettade däck innehållande "punkaspray". Jag kan dessvärre inte hitta artikeln på Internet, men kanske någon annan kan hitta den och berätta vad där står?
Jag har haft med mig två flaskor på årets semesterresa plus en liten kompressor för bland annat luftfjädringarna. Av de kompressorer jag och kompisen provat så är det bara en från Swedol som hållit måtten. Den är bland annat märkt med 11 A. Det finns andra från exempelvis Jula som är förvillande lika till både utseende och pris, men de har lägre kapacitet.
//Conny

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag hörde på radion om detta test som gjorts på däck fyllda med punkaspray. Det framkom inte hur det gått till men tre däck hade provats. Två hade exploderat och ett hade brunnit med en en meter lång låga.

Fiat tycks vara väl framme här. Det reservhjul på burk som följer med bilen består av en plastburk med själva tätningsmedlet. Detta trycks in i hjulet med hjälp av kompressorn som sedan också används för att pumpa upp däcket. Det förekommer alltså ingen brandfarlig drivgas i detta koncept.

Tidigare hade jag ett par flaskor punkaspray från Biltema. När jag kontrollerade dem såg jag att de hade propan som drivgas.

Toppen