• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pumpen startar "utan anledning"

StoreLelle

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10230
Medlemskap
2023
Hej!
Vill bara delge er ett tips om ett problem som jag förstått många har.

Väcktes på natten av att pumpen startade ca 1-2 gång/timme. Pumpen på vår Adria A 690 SP är dessutom placerad under sängen.

Det var avluftningsventilen (sitter vid övre anslutningen på beredaren) som läckte vilket gjorde att trycket sänktes så att pumpen startade "utan anledning".
Tömde beredaren, lossade slangarna, spolade den med diskmedel och varmvatten till den fungerade och återmonterade.

Får nu sova utan störande ljud!:)
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Pumpen startar "utan anledning"

Kan fylla på med en annan orsak till att pumpen startar vid oväntade tillfällen.
Den s.k. FrostControl, som har till uppgift att tömma varmvattenberedaren om det är risk för frost, kan börja läcka.
I vårt fall var det bara lite sporadiskt droppande i början, vilket gjorde att pumpen startade lite då och då.
 

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Sv: Pumpen startar "utan anledning"

Bettan o Einar.

När frostcontrollen krånglar är det bara att byta den då.
Det läcker ut från denna o jag tycker nog att det blir mer o mer.

Lars
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Pumpen startar "utan anledning"

Sv: Pumpen startar "utan anledning"
Bettan o Einar.

När frostcontrollen krånglar är det bara att byta den då.
Det läcker ut från denna o jag tycker nog att det blir mer o mer.

Lars

Vi blev tvugna att byta vår FrostController, eftersom det bara läckte mer och mer.
Inte kul att komma fram och upptäcka att 25% av färskvattnet runnit ut på vägen. :msn_sad:

Bettan o Einar
 

StoreLelle

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10230
Medlemskap
2023
Sv: Pumpen startar "utan anledning"

Hej!
Har också varit tvungen att byta frost Control då den började läcka så som du beskriver.
Fick betala 890:- för den:(

Bedrövligt att den inte höll längre då vår bil bara är 2 år!
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Pumpen startar "utan anledning"

Vi har exakt samma problem. Vi har också en Adria Matrix 680 SP -11.
Pumpen går igång ca 2-3 gånger per timme. Trodde nog att det hade med med någon ventil som sänkte trycket p.g.a övertryck. Skall hålla ögonen på detta de närmaste månaderna. Tack för informationen. Detta forum är FANTASTISKT.
Man behöver inte ens fråga.
Tack / Charlie B:)
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Pumpen startar "utan anledning"

Har ni tex. en Shurflo pump eller liknade pump som är tryckreglerad och INTE en 12v reglerad pump, har dessa en viss belägenhet att med jämna tider starta av sig själv.. Detta kan bero på att pumpen är ställd väldigt snävt, men det går att rätta till då dessa har en ställskruv i Pump huvudet, ofta dolt under en typbeteckning. Men lika ofta så beror det på att ngn. stans i fordonet så är det ett LITET,LITET läckage precis som andra här har nämnt.Men allt går att rätta till.
:spinny::spinny:
 
Toppen