• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

pump tethford C2

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Hej. Har problem med pumpen till spolningen i min toalett.
Den här slutat att fungera.
Någon som vet vad problemet är?
Är det vanligt?
Tacksam för svar.

mvh Masse :spinny:

Dethleffs I 6501 B :music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: pump tethford C2

Hejsan, det finns ju lite olika varianter av spolning, C2, C3 eller C4 toa.
Eftersom du skriver pumpen i min toalett så antar jag att du har en elektisk spolpump och spolvattnet i toaletten och inte från färskvattentanken?

Om så är fallet så brukar nog den pumpen bråka lite oftare i sin vattenbehållare.

Börja med att tömma ut spolvattnet ur toan. Sedan skall du bända/vicka upp behållaren/skålen till toapappersrullen, den sitter fasklämd med en stor O-ring.
Därnere har du pumpen och lite sladdar och slangar. Plocka bort pumpen och kolla den med ett 12V batteri o.s.v.
Det finns ju även en möjlighet att den inte får någon ström när du trycker på spolningen.
Kolla så du hör ett tydligt klick från brytaren när du trycker ner spolknappen.
Du har ockå en liten brytare och några sladdar där vridratten till kassetten går in.
Dra ut kassetten och kolla in där vredet går in. Om den brytaren inte är påverkad av inskjuten kassett så funkar inte spolningen.(Säkerhet så man inte kan spola utan kassett inskjuten i toan.)
Resrvdelar är inget problem, finns hos de flesta husvagn/husbilsbutiker.

Lycka till, och fråga mera om du behöver. M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: pump tethford C2

Hade samma problem efter vinteruppehållet. En 3 A säkring som sitter i utrymmet för toatanken hade gått sönder beroende på att pumpen kärvade och ej gick i gång. Ta loss pumpen enligt JANKROS beskrivning och försök snurra på pumpaxeln med en liten mejsel från pumpens undersida. Med lite tur så funkar det.

Under H i länken nedan visas med bilder hur man tar loss pumpen, om du nu har samma toa.

http://fardo.net/gallery/d/16848-1/Thetford+C2+Repair+-+Drain+Tube.pdf

Birger
 
Toppen