• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pssssssssssccccccchhhh.... i Göteborgsbacken

F

F.d. 9803

Guest
Hej

Vill bara dela med mej av gårdagens upplevelse .
På väg hem från Jönköping till Bankeryd ( efter inköp av nya stolar på Junefritid), mitt i den såkallade Göteborgsbacken på RV 40 hörde jag ett högt pysande ljud från motorn och bilen tappade all kraft.. På med varningsblinkern och ut o kolla!!!! Såg inget som läckte eller annat konstigt. Kännde mej aningen i vägen bland all trafik och beslutade mej för att försöka ta mej upp till avfarten mot Hjo, längst upp i backen. Körde sakta på 2:ans växel och det lät inte bra under huven..... Väl uppe på krönet en ny titt under huven. Upptäckte att en grov svart gummislang släppt från sitt fäste och här blåste det luft från motorn. Jag kan inte något om motorer men konstaterar att lite luftblås nog inte akut kan skada motorn så jag kör sakta till närmsta mack ( Statoil på Kortebovägen i Bankeryd). Får där hjälp direkt av en man som konstaterar att detta är luft trycket till turbon, och att en slangklämma släppt. Åtgärdat på 10min och en kostnad på 15kr.

Tusen tack du som hjälpte mej. Man känner sig lite utlämnad när något händer med bilen och man inget kan om motorer.

/Anders

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Pssssssssssccccccchhhh.... i Göteborgsbacken

Samma hände mig på motorvägen, hade tur, bara några hundra meter till avfart och där låg en mack. Såg själv att slangen lossnat och slangklämman var försvunnen. Här började det stora problemet, dom hade inga slangklämmer på macken!!!! Däremot kunde jag välja på 3 olika sorters korv om jag var hungrig. Dock försökte tjejen hjälpa till så gott det gick och lyckades rota fram några buntband som jag fixa det provisoriskt med. Det gällde vara försiktig med gasen, lite för mycket så hoppade slangen av och det var till att stanna och trä på den igen. Det blev Biltema som blev räddningen med en 2-pack slangklämmor, så nu har jag en i reserv.

F

F.d. 52979

Guest

:yes:Vill tacka för tippsen,ska kompletera verktygslådan, vilken diameter ska man välja på slangklämman? Leif :confused:

F

F.d. 2577

Guest

Ta med några korta, dia 40-50 mm. Om du behöver en längr kan man "skarva".
Leffe

kersa

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026

Har alltid ståltråd i verktygslådan ofta en hjälp i nöden. Med hjälp av en tång kann det bli en slangklämma.

Toppen