• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PSA gubbar testa er.

Robi

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22961
Medlemskap
2024
Jag har nu fyllt 70 och för en månad sen bestämde jag mig för att göra en hälsokontroll. Jag begärde då att dom skull ta ett Psa prov. Det är ingen självklarhet att man får det. Så efter en vecka ringer läkaren och medelar att det är lite för höjt.
det låg på 3,5 Skalan man går ef är.

  • Män < 70 år: PSA ≥ 3 µg/L
  • Män 70–80 år: PSA ≥ 5 µg/L
  • Män > 80 år: PSA ≥ 7 µg/L
så om jag beställer en hälsokontroll efter jag fyllt 70 år hade han aldrig
hört av sig om detta. Så för min del blir det nu en utredning. Så jag rekommenderar er
att gå och testa er.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Innan ni tar beslut om ett PSA test läs detta, det finns fördelar och nackdelar med test.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Innan ni tar beslut om ett PSA test läs detta, det finns fördelar och nackdelar med test.
Nackdelar knappast
Fördelen är att det blir en ordentlig utredning
Röntgen å cellprov
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Inget att tveka om. Bör göras minst varannat år. Har haft flera kollegor och bekanta som drabbats i 60-70 årsåldern. Och allt från fullständigt återställda på grund av tidig upptäckt till död på grund av för sen upptäckt.....
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Magnetkameraundersökning MR är det som gäller. Ska ni ta biopsi så undvik via ändtarmen, provet ska tas i mellangården mellan ändtarmen och pungen. Jag fick blodförgiftning via ändtarmen. Inget att leka med.
Köp boken Bra att veta om PROSTATACANSER. Skriven av bl.a. professor Bratt.
Har tagit Biopsi 3 gånger, första gången utan bedövning, ren tortyr, 20 prov och kändes som en elstöt varje gång och
två gånger hamnade jag på akuten några timmar efter biopsin. MR utförd innan Spanienresan ny bokad i maj -24.
Senaste PSAvärde 7,0
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Gör det, har gjort det senaste 20 år, opererades för godartad förtstorning för 13 år sedan. Symtomfri idag. Kontroll varje år.
 
Senast ändrad:
Toppen