• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provtryckning gasol

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Igår åkte jag till bilprovningen i Gävle för att provtrycka gasolen kom dit i god tid åkte in och dom kopplade på tryckutrustningen efter en stund märkte dom att det fanns ett läckage och konstaterade att det var deras egna gummiblåsa som läckte den ene besiktningsmannen gick för att hämta ny utrustning, kom tillbaka och hade den glada nyheten att alla provare var trasiga så det blev inget test gjort den dagen.
Är det inte otroligt att en bilprovning inte har mer koll än så? fick rekomendationen att åka till en husvagns-husbilsfirma och göra provet där i stället. Stämmer det att jag kan göra så?

Mvh
Pelle 570
 
F

F.d. 14068

Guest
Sv: Provtryckning gasol

u har jag väntat i 1 timma och då gick det att tända gasen med stängd flaska men den brann bara några sekunder kanske 5.
Kan detta vara normalt?
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Provtryckning gasol

Lars!
Normaltiden för lågan får du genom att tända lågan direkt efter att du har stängt flaskan. Sedan kan du göra om provet och vänta 1 timme eller 1 dygn efter stängning. På min bil är brinntiden ca 25 s.
Mvh PO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Provtryckning gasol

(Hej, det här inlägget skrev jag igår vid sjuttontiden, men mitt bredband fick hjärnblödning och "gick ner sig" ?? innan jag fick in det. Det blir en liten upprepning av Toskanas förslag, men jag sätter in det i alla fall)
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hej lerand, det är nog bäst att du inväntar några flera svar än mitt om hur länge det skall brinna. Jag tänkte bara föreslå, om du stänger flaskan och går in och tänder lågan på en gång så får du ju en grundtid att utgå från när du sedan väntar en timme eller en natt för koll.
Det man kanske skall tänka på med det här testet är att man helst innan varje test bör öppna och tända/släcka alla gasolförbrukare innan man stänger tuben, så man är säker på att hela systemet är uppfyllt med gasol utan luftfickor i delar av rören, så förutsättningarna är lika vid varje test.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4569

Guest
Sv: Provtryckning gasol

Vi är ackrediterade för provtryckning av rörledningar och där provtrycker vi med 1.43 x beräkningstrycket på ledningen.
Och i era fall är beräkningstrycket 30 mbar och därmed provtrycket 30x1,43=42,9mbar. Lite lätt avrundat till ca 50mbar är ett bra provtryck i era anläggningar.
Provning skall helst utföras med vatten men av förklarliga skäl är det smidigare med inertgas t.ex. nitrogen.
För att provtrycka med luft/gas måste man vara ackrediterad av Swedac.

Nu pratar jag om industriella rörledningar men det borde även gälla era installationer men törs inte svära på det.

Mvh Kenny / xxxxxxxxxxxx /egen reklam ej tillåten i forumet. /HBK-web
 
F

F.d. 14068

Guest
Sv: Provtryckning gasol

Jag var på bilprovningen i veckan och beställde även "provtryckning" av gasol anläggningen.
Jag har en anläggning som skiftar mellan 2 flaskor då den första är tom. Detta verkade vara något nytt för besiktningsmännen som började resonera om hur detta fungerade och hur det skulle provas. Efter ett tag lossade de den ena flaskan och anslöt sin tryckmätare. De verkade inte ha pejl på vad de gjorde.
Det visade sig ju oxå att trycket sjönk och jag fick ett påpekande i protokollet.
Jag har letat med testsprej och kan inte hitta något läckage så nu skall jag testa med att låta anläggningen stå avstängd 1 timma enligt förslaget ovan så får jag se om det verkligen läcker
/Lars

Nu har jag haft en gaslolfirma på plats och prvtryckt anläggningen. har provade isär och tryckte efter reduceringsventiler m.m. Sedan trycktes hela anläggningen Allt skruvades ihop och gasoutrymmet kontrollerades med gasläckagetestare. Montören konstaterar att anläggningen är i perfekt skick och jag får intyg från mätningen
Det är väl bra att veta att anläggningen är tät, men tack vare Bilprovningen kostade det mig nästan 1000:-
Så mitt råd är
Anlita inte bilprovningen om ni skall testa gasolen. gå till någon som vet vad det handlar om
 
Senast redigerad av en moderator:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Provtryckning gasol

Vi är ackrediterade för provtryckning av rörledningar och där provtrycker vi med 1.43 x beräkningstrycket på ledningen.
Och i era fall är beräkningstrycket 30 mbar och därmed provtrycket 30x1,43=42,9mbar. Lite lätt avrundat till ca 50mbar är ett bra provtryck i era anläggningar.
Provning skall helst utföras med vatten men av förklarliga skäl är det smidigare med inertgas t.ex. nitrogen.
För att provtrycka med luft/gas måste man vara ackrediterad av Swedac.

Nu pratar jag om industriella rörledningar men det borde även gälla era installationer men törs inte svära på det.

Mvh Kenny / xxxxxxxxxxxx /egen reklam ej tillåten i forumet. /HBK-web
Då det är så låga tryck ska man nog inte blanda in Nitrogen. Vill minnas att trycket pumpas för hand till 150 mbar och manometern läses av efter 10 minuter.
 
Senast ändrad:

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Provtryckning gasol

Vi har hört o läst om olika " PROVTRYCKNINGAR " av gasolanläggningar, några lär t.o.m ha använt bilverkstadens tryckluft.Så länge de är enbart rören man provar kanske mycket kan gå.Men ska man provtrycka hela systemet,-om det är ett 30mb system - ska man trycka max 90mb i 10 minuter, annars kan de olika TÄNDSÄKRINGARNA TA SKADA.De som sitter i panna, gasolkök, kylskåp o.s.v.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Provtryckning gasol

Besiktigade min bil förra veckan och begärde gasol kontroll jag har duo controll
Samt avstängning vid krock och slangbrotts ventiler .
Dom kopplade in sin testhand pump utan att trycka in slangbrotts ventilen
Så dom mätte egentligen bara 15 cm slang fram till slangbrotts ventilen.
Nu har jag en läck indikator typ visare så jag själv kan kolla läckage med
Jämna intervaller.
Jag fick min klisterlapp.
:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Provtryckning gasol

Till vad nytta? Trodde i min enfald att gasolkontrollen var till för att upptäcka ev. läckage???

Det är den men Bilprovningens kontroll är i stort sett tandlös & tyder i mitt tycke på okunskap. Betänk alla som tidigare påtvingades denna urusla kontroll & tvingades betala för detta.

Bennie
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Provtryckning gasol

Jo, men det lät som om han gjorde kontrollen bara för att få en klisterlapp.
Om det var så undrar jag lite om hur folk tänker i säkerhetsfrågor...
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Provtryckning gasol

Jag har gjort bilprovningens test och blev inte imponerad, dom vet inte alls hur man testar ett modernt system, jag brukar kolla själv, jag låter alla kranar inne i bilen vara öppna och stänger på flaskventilerna, efter några dagar går jag ut och tänder spisen och då brinner den nån minut om systemet är tät.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Provtryckning gasol

Jo, men det lät som om han gjorde kontrollen bara för att få en klisterlapp.
Om det var så undrar jag lite om hur folk tänker i säkerhetsfrågor...
-------------------------------------------------------------------------------------

Det bästa om man skall lita på gasolutrustningen i bilen är nog att lära sig de tre, fyra olika knep som lätt går att självtesta gasolen med, och som vi har skrivit om åtskilliga gånger.
Om man behöver en klisterlapp av någon anledning, så kan man väl betala för den på bilprovningen.
Men om man skall lita på utrustningen, inte bara med läckage utan även med tändsäkringar m.m. så är det nog bäst att anlita någon annan, eller lära sig själv.

Så många tänker nog som så i säkerhetsfrågor... En klisterlapp att visa upp från bilprovningen (om man behöver en) och andra tester så man vet att det funkar.

Personligen så skulle jag inte använda min gasol om inte jag själv visste att allt vore ok.

M.v.h. JANKRO.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Provtryckning gasol

Jo, men det lät som om han gjorde kontrollen bara för att få en klisterlapp.
Om det var så undrar jag lite om hur folk tänker i säkerhetsfrågor...

Eftersom du behöver den på vissa campingar.

Nu har jag Duo regulator G- sensor stänger av gas vid krock samt slangbrottsventiler.
System har en tryckindikator för läckage kontroll du öppnar alla kranar
Stänger sen av gasoltuben låter det stå en tid för att se om den har trycket ändrat sig Sen samma sak med tub nr 2.

Om jag nu inte varit så insatt i mitt system hadde jag åkt från bilprovningen
I tron att mitt system var ok.

Lite säkerhetstänkande har jag tycker jag.
:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Provtryckning gasol

Det bilprovningsföretagen gör, är ett LÄCKAGEEST. Ett sådant avslöjar lika mycket (egentligen lika LITE) som en läckagetestare eller manometer inkopplad i systemet.

En TÄTHETSKONTROLL utförs enligt bifogade dokument.

En PROVTRYCKNING göre med ännu högre tryck, och utförs normalt enbart i samband med nyinstallationer eller reparationer.

I Sverige krävs ingen ackreditering för att kontrollera gasolsystemen (eller utföra arbeten på dem) i husvagnar och husbilar, vilket det gör i många andra länder.
 

Bilagor

  • Täthetskontroll.pdf
    109,9 KB · Visningar: 111

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Provtryckning gasol

På min förra husbil också med tryckindikator sjönk tryck ganska snabbt helt vid denna test visade sig att det var läckage på baksidan av ugnen.
Den kanske inte är 100 % men den avslöjande att det var läckage den gången
Så det känns bra att ha möjligheten att göra detta till o från själv.
:)
 
Toppen