D
DeVille
Guest
Hej på er.
En tråd med råd
, för oss som vill ha totalvikt på 3500kg på våra Ducato/J5/C25
Jag har ju en Dethleffs A642 byggd på en Ducato -92 (2,5TD). Vikt 3100kg och lastvikt på 630kg.
Den är reggad som lastbil med 1 passagerare konstigt nog, då jag har bältade platser vid dinetten, med ram/rör konstruktion undertill original.
Anledningen till registreringen som lätt lastbil är säkert pga de skatteregler som gällde vid importen i början av -90talet.
Som jag förstått det är "uppskrivningen" till fler passagerare det minsta problemet (Enligt SBP) då jag har relativt hög lastvikt samt det tekniska som bälten osv.
Baksidan med att bara öka passagerar antalet är att jag får väldigt liten lastvikt kvar, det som många husbilsägare verkar dras med.
För att försöka få fakta ang uppvägningen och inte bara rykten och hörsägen så kontaktade jag Dethleffs i Tyskland som hänvisade mig till det Danska kontoret.
Nu har jag fått följande svar på min fråga ang uppvägning:
Hej John,
for at få bilen vejet upp till 3500 kg skal der monteres Goldschmitt fjedre (artikelnr. 03.005) + monteres nya bromser på bakakslen.
Der finns inte nogen EU-typgodkjänning på detta, men en intyg/godkjänning från leverandöran (Goldschmitt) av fjädrene. (se bifogad fil).
Undersög hos bilprovningen, om de godkännar papper från Goldschmitt – om de gör detta, så kan jeg få Dethleffs till at utstede en intyg,
hvor fabrikken henviser till Goldschmitt´s intyg/godkjänning. Dethleffs har ingen godkjänning på 3500 kg!
Intyg och nyt typskylt måsta du beställa och betala hos en Dethleffs forhandlera i Sverige.
Med venlig hilsen/Viele Grüsse
Niels Jørgen Jensen
CARAVAN NORD APS
Dethleffs / Sunlight DK/N/S
Som ni ser i svaret hänvisar han till ett bifogat dokument, som jag också lagt med detta inlägget.
Visa bilaga TUV dokument.pdf
Ni som är duktiga på detta med besiktningar och registreringar kanske kan tyda i bifogat dokument vad som behövs göras för oss som har Ducato/J5/C25 bilar.
Om man köper uppgraderingen av Goldsmitt, som jag förstår innebär fjädrar och bromsar bak. Tror ni då att intyget från Dethleffs accepteras av SBP??
/DeVille
En tråd med råd

Jag har ju en Dethleffs A642 byggd på en Ducato -92 (2,5TD). Vikt 3100kg och lastvikt på 630kg.
Den är reggad som lastbil med 1 passagerare konstigt nog, då jag har bältade platser vid dinetten, med ram/rör konstruktion undertill original.
Anledningen till registreringen som lätt lastbil är säkert pga de skatteregler som gällde vid importen i början av -90talet.
Som jag förstått det är "uppskrivningen" till fler passagerare det minsta problemet (Enligt SBP) då jag har relativt hög lastvikt samt det tekniska som bälten osv.
Baksidan med att bara öka passagerar antalet är att jag får väldigt liten lastvikt kvar, det som många husbilsägare verkar dras med.
För att försöka få fakta ang uppvägningen och inte bara rykten och hörsägen så kontaktade jag Dethleffs i Tyskland som hänvisade mig till det Danska kontoret.
Nu har jag fått följande svar på min fråga ang uppvägning:
Hej John,
for at få bilen vejet upp till 3500 kg skal der monteres Goldschmitt fjedre (artikelnr. 03.005) + monteres nya bromser på bakakslen.
Der finns inte nogen EU-typgodkjänning på detta, men en intyg/godkjänning från leverandöran (Goldschmitt) av fjädrene. (se bifogad fil).
Undersög hos bilprovningen, om de godkännar papper från Goldschmitt – om de gör detta, så kan jeg få Dethleffs till at utstede en intyg,
hvor fabrikken henviser till Goldschmitt´s intyg/godkjänning. Dethleffs har ingen godkjänning på 3500 kg!
Intyg och nyt typskylt måsta du beställa och betala hos en Dethleffs forhandlera i Sverige.
Med venlig hilsen/Viele Grüsse
Niels Jørgen Jensen
CARAVAN NORD APS
Dethleffs / Sunlight DK/N/S
Som ni ser i svaret hänvisar han till ett bifogat dokument, som jag också lagt med detta inlägget.
Visa bilaga TUV dokument.pdf
Ni som är duktiga på detta med besiktningar och registreringar kanske kan tyda i bifogat dokument vad som behövs göras för oss som har Ducato/J5/C25 bilar.
Om man köper uppgraderingen av Goldsmitt, som jag förstår innebär fjädrar och bromsar bak. Tror ni då att intyget från Dethleffs accepteras av SBP??
/DeVille