• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Problem skjutdörr Adria plåtis 2005

Jonas Gustavsson

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Umeå
Hej! Jag har en plåtis, Adria Twin-klon 2005. På senare tid har skjutdörren på sidan börjat repa bakfönstret på sidan när man öppnar densamma. (Dvs fönstret som hamnar bakom skjutdörren i öppet läge) Min första tanke var att byta alla rullstöden till dörren och så har jag gjort via märkesverkstaden. Det gjorde dock ingen skillnad.

Någon som har erfarenhet av dörrproblem och vad som skulle kunna orsaka detta?

Fiat menar att de inte kan hjälpa mig då de inte servar bodelar och att fönster etc är eftermonterat (!). Dock har ju problemet uppkommit på senare tid och det vore ju märkligt om alla Adria Twin etc konstruerats så skjutdörren släpar mot fönstret bakom :)

Det känns spontant som om den mittre rullstödsmekaniken som löper i den utvändiga skenan går att rucka väldigt mycket , men det är svårt att jämföra utan referens. Finns det något i mekaniken i samband med den yttre mittre rullstödsmekaniken som ska hålla ut dörren på något sätt så den inte slumpmässigt hamnar i ett läge från karossen när skjutdörren öppnas? Det är vid den delen jag kan ana problemet uppstår och inget annat är väl justerbart i detta hänseende?

Tacksam för alla tips!

Mvh Jonas
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Om du menar att det repar fönstret i "sovrummet", så är det Adria som är orsaken. Däremot kan du justera dörrens tätning mot karossen. Du använder skiftnyckel plus en extra person som håller i dörren. Sen justerar du!
 

Jonas Gustavsson

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Umeå
När man öppnar dörren så går skjutdörren för nära fönstret som sitter på bilens bakre panel, alltså det fönster skjutdörren passerar när den öppnas. Skjutdörrens baksida repar rutan på utsidan. Så har det inte varit förr och fönstret på bakpanelen har suttit där sen bilen byggdes. Det är det som gör mig förundrad
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det låter ju väldigt märkligt ? antingen är inte fönstret stängt helt ? eller så verkar det som att sidodörren behöver justeras på något sätt ? löper dörren lätt i sin skena ?
 

Jonas Gustavsson

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Umeå
Ja jag har kontrollerat fönstret och det sitter dikt an som det ska. Jag tycker det glappar och är ett spel i löprullarna som går i skenan utanpå bilen för den mittre rullen men den och alla löprullarna är bytta. Kan jag ha fått fel delar ditsatta? Ska löprullarna ta upp hela skenans bredd? Det går att flytta hela dörren en eller två cm i det spel som uppstår i skenan…
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
tror inte det ska glappa så mycket i skenan ? låter som du fått fel delar monterade ? vad händer om du drar dörren utåt samtidigt som du öppnar ? tar den fortfarande i fönstret då ? om inte så måste det vara rullarna som är fel ?
 

Jonas Gustavsson

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Umeå
Ja jag tror lite åt samma håller som du efter lite koll. Bredden på insatsen är mycket mindre än skenan. Om jag drar dörren med handen utåt i ett yttre läge så åker hela glidinsatsen ut mot skenans ytterkant och det blir lite tillgodo mot fönstret. Ser att alla hjul ser likadana ut om man söker reservdelen så jag undrar vilka hjul jag i så fall ska ha istället om det nu är fel. Jag får ringa Fiat och kolla på måndag.
 
Toppen