• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Problem mjukstängning sidodörren

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Jag har en Globecar revolution 2017 där mjukstängningen av skjutdören slutat fungera
Det uppstod i samband med att jag installerade en USB kontakt via baksidan av EBL.

Det är inte helt säkert att felet beror på installationen ,med det stämmer tidsmässigt

Jag har ström till bodelen, lampor lyser

Jag har kollat säkringarna på EBL som är hela.
Jag kollade säkringen för centrallås bildelen även den var hel. Däremot går det inte att låsa bilen förutom förardörren som man kan låsa med nyckel

Är det någon som vet något och kan komma med råd vore jag tacksam!

Conny H
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Fungerar det inte att låsa hela bilen med fjärrdosan? (om ni har fjärr).
Fungerar det inte att låsa hela bilen med enbart nyckeln? (nyckel styrt central-lås).

Då kan problemet ligga i de strömställare som känner av att dörrarna är
stängda/öppna.
Kolla så att alla dörrar är riktigt stängda och att symbolen för
öppen dörr är släckt (om sådan finns) på instrumentpanelen.
Lika så att innerbelysningen slocknar när dörrarna är stängda om sådan funktion finns.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Problemet var mycket riktigt att när sidodörren inte stängde ordentligt bröts strömmen till centrallåset.
Löses provisoriskt genom att trycka knät mot dörren samtidigt som jag låser med fjärren

Nu har jag felsökt och är ganska säker på att det är motorn till soft lock som krånglar.
Ett vanligt problem enligt tyskt Pössl forum

Jag kommer att plocka bort soft-lock och sätta dit ett originalbleck
I fortsättningen kommer sidodörren att stängas på det gamla hederliga sättet med en ”smäll”

Conny H
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Vi har Fiat 2020 Malibu.Fick tips på årsträffen att släppa lite på låsningen.
I ramen när skjutdörren är fullt öppen ser man låsöglan typ
Ritade med penna runt låsöglan tog Torx 30 bits och lättade på skruvarna,
Flyttade c:a 1,5 mm ut från bilen och drog åt skruvarna.
Hustrun fick provstänga några gånger och blev väldigt nöjd.
Tar man för mycket så finns risken att gummitätningen ligger mot för lite
med läckage som följd.
mvh Gert
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Soft close funktion till skjutdörren på en plåtis kan vara trevligt.
Inte minst för grannar på camping och ställplats.

Tyvärr är kvaliteten på lösningen för Pössl/Globecar inte den bästa. Vilket bekräftas när man läser tyska och engelska forum. Verkstadsfolk Som jobbar med Globecar i Sverige intygar detsamma.

Adria har en annan lösning från AST. Så du som funderar på att eftermontera, kanske ska överväga deras lösning.

Själv kommer jag att demontera den trasiga motorn och montera originalbleck.

Conny H
 

alzlz

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
Har själv monterat AST Techniks lösning på vår Adria fungerar klockrent. Om strömmen kopplas bort fungerar stängning av dörren manuellt som normalt, alltså inget krav på ström för att kunna stänga eller öppna dörren. /Leif
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är tråkigt att höra om undermåliga mjukstängningar av skjutdörrar. Det vore en befrielse för oss som står i närheten av skjurdörrsbilar om det hade fungerat. Som det är nu så händer det att vi flyttar oss när det dyker upp en plåtis. Brukarna av dessa verkar inte vara det minsta medvetna (eller bry sig om) om bullret som dessa skjutdörrar ger upphov till. Värst är de som öppnar och stänger ett stort antal gånger innan de är färdiga för promenaden, nattförberedelsen eller vad det vara må. Hade de varit lite mera medvetna kunde man kanske tänka sig att de organiserade sig lite mera och på så sätt kunde minimera antalet öppningar/stängningar med tillhörande swishande från rullar mot skenor. Mjukstängningen hade då varit ett lyft som tagit bort en del av oljudet.

Men alternativet är kanske att helt enkelt undvika ställplatser eller andra populära nattparkeringar. För vår del går det mot att undvika populära platser i propotion till stigande antalet plåtisar och på så sätt vara ensamma i lugn och ro.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.929
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är tråkigt att höra om undermåliga mjukstängningar av skjutdörrar. Det vore en befrielse för oss som står i närheten av skjurdörrsbilar om det hade fungerat. Som det är nu så händer det att vi flyttar oss när det dyker upp en plåtis. Brukarna av dessa verkar inte vara det minsta medvetna (eller bry sig om) om bullret som dessa skjutdörrar ger upphov till. Värst är de som öppnar och stänger ett stort antal gånger innan de är färdiga för promenaden, nattförberedelsen eller vad det vara må. Hade de varit lite mera medvetna kunde man kanske tänka sig att de organiserade sig lite mera och på så sätt kunde minimera antalet öppningar/stängningar med tillhörande swishande från rullar mot skenor. Mjukstängningen hade då varit ett lyft som tagit bort en del av oljudet.

Men alternativet är kanske att helt enkelt undvika ställplatser eller andra populära nattparkeringar. För vår del går det mot att undvika populära platser i propotion till stigande antalet plåtisar och på så sätt vara ensamma i lugn och ro.

//Michael, medlem

Här kommer ett gratis tips :)

Dämpar allehanda ljud som människor skapar, men även naturliga ljud.
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/b00037371/
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tråden handlar om problem med mjukstängning av skjutdörrar i plåtisar. Jag antar att ljudet från dessa dörrar upplevs som problematiskt även hos en del ägare av plåtisar eftersom det kommit en eftermarknad eller tillval till dessa bilar, nämligen en mjukstängning. När det visar sig att dessa anordningar inte håller måttet fullt ut kommer diverse lustiga lösningar på problemet, nämligen att grannarna skall hålla sig vakna längre på nätterna eller skaffa hörselkåpor. Någon har dessutom problem med ljudet från tärningar vid Yatzy-spel, något som borde vara enkelt att åtgärda med en handduk eller liten filt på bordet där tärningarna kastas.

Jag har svårt att se att dessa lösningar påverkar kvalitén på stängningsanordningarnas dåliga kvalité.

//Michael, medlem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man skriver ”Brukarna av dessa verkar inte vara det minsta medvetna ( eller bry sig om )bullret som dessa skjutdörrar ger upphov till”,får man nog finna sig i att bli lite påhoppad
Kenneth

Jag misstänker att du aldrig har stått bredvid en plåtis där ägarna öppnar och stänger skjutdörren ideligen med en rejäl smäll varje gång,
hela kvällen, det finns ett skäl till att tyskarna betecknar det som ratsch-boom dörrar. Det går att stänga tyst/tystare men det kräver lite mera ansträngning och det verkar inte investeras.
 
Senast ändrad:

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Jag misstänker att du aldrig har stått bredvid en plåtis där ägarna öppnar och stänger skjutdörren ideligen med en rejäl smäll varje gång
hela kvällen, det finns ett skäl till att tyskarna betecknar det som ratsch-boom dörrar. Det går att stänga tyst/tystare men det kräver lite mera ansträngning och verkar inte investeras.
Har själv en plåtis och investerat både tid o pengar genom att installera AST dörrmotor så jag och flera med mig är säkert medvetna
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har själv en plåtis och investerat både tid o pengar genom att installera AST dörrmotor så jag och flera med mig är säkert medvetna
Konstigt att du då protesterar om du är medveten om problemet, men givetvis är ansträngningen från din sida att lösa det mycket positiv. :)
Har själv haft bil med skjutdörr så jag vet att det går att stänga relativt tyst även manuellt, man måste bara anstränga sig lite.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Nu har vi använt AST tekniks softclose i mer än ett år, och vi är glada att inte störa våra ställplatsgrannar när vi går in och ut via sidodörren. Visst var det lite jobb vid installationen och enheten var inte gratis precis, men vi är nöjda att man kan gå ut och in ur en plåtis utan att väcka missnöje mer än att vi inte tillhör det vita folket… Men vi älska vår Orangia bil och gläds att man ser fler och fler som vågar ha lite färg! Skämt åsido, vi har varit runt i Europa och Irland och Storbritannien och är nöjda med softclose av skjutdörren. Se min beskrivning om installationen.
 
Toppen