• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med vattenpump

rolpa

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Linköping
HBK-Nr
13864
Medlemskap
2024
Har en Hymer med tappkranar med microbrytare. Vad som hänt är att om jag öppnar någon av tappkranarna startar vattenpumpen.
När jag stänger kranen fortsätter pumpen att gå. Enda sättet att stänga pumpen är att slå av med vattenpumpens huvudbrytare. Efter stund kan slå på huvudbrytaren och pumpen startar inte förrän jag startar med att öppna en kran o.s.v.
Mottager gärna tips på lösning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det beror lite på hur fortsättningen är efter kranarnas brytare.

-Du kan enbart har brytarna som styr pumpen/en dränkpump. (Verkar inte troligt med ditt fel.)
-Du kan ha något relä mellan brytarna och pumpen som hänger upp sig.
-Du kan ha brytarna som enbart säkerhet, och ha en pump som funkar med tryckvakt och tryckvattenssystem som inte funkar ok. på något sätt.
Så det är lite svårt att gissa utan att veta vilken variant du har.

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg nu ditt sista inlägg. Du bör kolla om du kan hitta ett relä någonstans och utgå från det först.
 

rolpa

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Linköping
HBK-Nr
13864
Medlemskap
2024
Hej, det beror lite på hur fortsättningen är efter kranarnas brytare.

-Du kan enbart har brytarna som styr pumpen/en dränkpump. (Verkar inte troligt med ditt fel.)
-Du kan ha något relä mellan brytarna och pumpen som hänger upp sig.
-Du kan ha brytarna som enbart säkerhet, och ha en pump som funkar med tryckvakt och tryckvattenssystem som inte funkar ok. på något sätt.
Så det är lite svårt att gissa utan att veta vilken variant du har.

M.v.h. JANKRO.

Ps. såg nu ditt sista inlägg. Du bör kolla om du kan hitta ett relä någonstans och utgå från det först.
Finns inget relä synligt vid anslutningarna kring vattentank/pump. Kan den finnas bakom huvudströmbrytaren för pumpen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Finns inget relä synligt vid anslutningarna kring vattentank/pump. Kan den finnas bakom huvudströmbrytaren för pumpen?
Sorry, vet ej, även om det verkar högst troligt med ett relä som bråkar för enbart brytarna i kranarna kan ju inte ha drabbats av samma fel på alla. Men man kan väl kanske misstänka att det sitter i någon "el-låda".
Ett vanligt relä brukar ju höras när det klickar on/off... Tyvärr har du ju problemet att det troligen bara klickar till och då inte lätt går att att lyssna sig fram till. Men om någon flyttar på sig och lyssnar om man hör något när en kran vrids på, och sedan bryter strömmen och provar igen, så kanske man kan spåra var det sitter.

M.v.h. JANKRO.
 

rolpa

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Linköping
HBK-Nr
13864
Medlemskap
2024
Sorry, vet ej, även om det verkar högst troligt med ett relä som bråkar för enbart brytarna i kranarna kan ju inte ha drabbats av samma fel på alla. Men man kan väl kanske misstänka att det sitter i någon "el-låda".
Ett vanligt relä brukar ju höras när det klickar on/off... Tyvärr har du ju problemet att det troligen bara klickar till och då inte lätt går att att lyssna sig fram till. Men om någon flyttar på sig och lyssnar om man hör något när en kran vrids på, och sedan bryter strömmen och provar igen, så kanske man kan spåra var det sitter.

M.v.h. JANKRO.
Ska försöka kontakta någon Hymer service i morgon och höra vad de har för lösningar
 
Toppen