• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med TVbild vid 12v?

M

Malten

Guest
Hej alla kloka!
Jag har köpt en TV: Dentax 19" med inbygd digitalbox och DVD. Antennen är en Triax UFO?? Det sitter en antenförstärkare vid 230V och när jag använder denna så fungerar det OK. När jag sedan kopplar in 12V så blir det ingen signal!:mad: TV`n ska ge ut 5V från boxen står det på Spec.
Först trodde jag att jag var tvungen att koppla förbi antennförtärkaren 230V så jag provade det utan resultat. Vad gör jag för fel??
MVH// Nybliven Husbils "Rookie"
Mats/ Östersund
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Gå in i TV:ns menyer , där finns troligtvis möjlighet att sätta på/stänga av den här 5-voltsspänningen som driver den aktiva antennen (kolla manualen om den är på ett begripligt språk).

/Bengt
 
F

F.d. 7811

Guest
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Kan det vara så att din antennförstärkare kräver 12V för att fungera? Spänningsmatningen som du via TV-menyn kan koppla till eller från ger bara 5Volt och då hoppar inte din antennförstärkare igång. Kolla så att fördtärkaren får 12 Volts matning via bodels- eller bilbatteriet även när du inte är nätansluten till 230V.
 
M

Malten

Guest
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Detta med inställningen på TV´n måste jag kolla upp!
 
Senast redigerad av en moderator:
M

Malten

Guest
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Ang förstärkaren så är den nog bara en för 230 V. Jag tror inte den fungerar med 12 V det är bara en vanlig "stickkontakt" och hona/hane för antennkabeln.
Jag kanske måste ha en antennförstärkare som går på 12v också?
//Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Triax har en egen föstärkare såm går på 12 volt som sen matar ström till antennen o det skall det lysa en röd led under antennen.
Hemma har jag bilder på förstärkaren.

/Leif
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Vi har en Televes antennförstärkare som har två strömingångar: en vanlig 220V sladd men kontakt, samt en 12V, som jag har kopplat i en 12Volts plint.

Antennen är alltid kopplat bara till 12V, oberoende om vi står med el eller inte.

Förstärkaren kom med antennen Televes, tror jag den heter Diginova. Har aldrig haft några som helst problem att få in kanalerna i hela Europa.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 12696

Guest
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Hej!
När du använder 230 volt så driver den väl TVn också? Då kan det vara så att du har för klen kabel till 12 volt så du inte får tillräcklig kräm till TVn.
Hade själv liknande bekymmer men när jag prövade med att ta spänningen från cigguttaget som är närmare TVn så räckte det till.
Har nu bytt till en grövre 12voltskabel och det funkar fint.
Mvh HPSkara
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Triax har en egen föstärkare såm går på 12 volt som sen matar ström till antennen o det skall det lysa en röd led under antennen.
Hemma har jag bilder på förstärkaren.

/Leif

Här bilden på Triax förstärkare o fördelning.
 

Bilagor

  • DSCN2811.JPG
    DSCN2811.JPG
    1,1 MB · Visningar: 31
M

Malten

Guest
Sv: Problem med TVbild vid 12v?

Nu var det många svar! Tack för hjälpen. Om jag förstår detta rätt så köper jag en ny förstärkare som drivs på 12v och har denna inkopplad hela tiden för att sedan driva TV med 12 eller 230V det spelar ingen roll. Jag har hittat denna:
Triax IFP529 12V spänningsmatare till UFO » 300:- hos www.digitaltvexperten.se
Min UFO antenn är inte ny men det borde väl fungera med denna ändå?
//Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen