• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Trumapanna.

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej!

Har en Trumatic C6002 EH monterad i min Hymer 654 årsmodell 2005 som har fungerat klanderfritt fram till nu i helgen.

Under ett par tre veckor innan hade bilen stått på garageinfarten med el inkopplad och den eldrivna värmen på. I helgen var vi på Öland och fricampade och då övergick vi naturligtvis till att köra på gasol. När vi la oss på kvällen var det väldigt varmt i bilen, så vi valde att slå av värmen helt.

På morgonen när vi vaknade var det rejält svalt i bilen - efter säkert någon minusgrad utomhus - och vi valde att slå på värmen. Efter cirka 10 minuter hör vi ett jädrans väsen (hustrun var övertygad om att det stod en traktor utanför) från pannan. Jag stängde av den och lät den vara någon halvtimma.
När vi kom ut efter denna halvtimma såg vi också att den säkerhetsventil som släpper ut vattnet i varmvattenberedaren fyllgjort sin uppgift. Jag fyllde på vatten på nytt och satte åter igång pannan, som nu fungerade perfekt.

Väl hemma igen ställde vi bilen på samma ställe, kopplade in el och slog på värmen. Den startade inte! På gasol - ja, men inte på el. Så fort jag ströp gasolen la den av.

Jag är långt ifrån någon tekniker, men jag har testat att säkringar och liknande fungerar (tror jag i alla fall) och jag har även tryckt in den spärr som återställer apparaturen efter det att överhettningsskyddet har utlöst. Faktum kvarstår - pannan går inte att få igång på el.

Nu står min förhoppning till er i klubben som jag vet är hemma på denna typ av problem. Finns det mera saker jag kan kontrollera själv (utan att ge mig in och skruva i själva pannan) eller måste jag kontakta en Trumaservice?

Tack på förhand!

Staffan
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Problem med Trumapanna.

Jag har en teori trots att jag inte kan något om dessa pannor.
Så här tror jag att det kan vara....
När pannan släppt ut vattnet under natten och du sedan startade gasolen så torrkokade pannan, om den nu kan göra det om den är helt utan vatten.
Den måste i alla fall blivit ordentligt varm, så varm att kanske en termosäkring av något slag har löst ut. Denna termosäkring bryter troligen el-tillförseln.
Tror att du ska du skall kolla upp om du har spänning fram till el-patronen eller vad den kallas, när du har kontakten ansluten till 220v.

Jag kollade i min instruktionsbok och där står faktiskt att jag kan starta pannan (har bara gasoldrift på min), trots att vattnet runnit ur, bara för att få upp temperaturen i pannutrymmet till ca +10 grader så att frost-skydds-ventilen går att ställa i stängt läge.
Har inte vågat göra det utan använt ett el-element för att blåsa in varmluft istället.
Jag kanske bara har rört till det nu men det kan ju vara värt att kolla upp.
Tänk om det bara är att trycka in en knapp och sen funkar det igen.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Trumapanna.

Ett stort TACK loomis för att du hjälper mig i mina funderingar. Jag ska ta det du sagt under stort övervägande och testa igenom hela anläggningen en gång till.

En trevlig helg önskar
Staffan:spinny:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Trumapanna.

Hej

Vill bara säga att Truma pannorna med inbyggd varmvattenberedare går alldeles utmärkt att kör värme utan att ha vatten i beredaren (se instruktionsbok). Så teorin om att en värmesäkring skulle löst ut pga tom beredare är ej relevant.
 
Toppen