• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Problem med Truma på gasol

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Hej

När jag kör värmen på gasol så brinner det bra på nivå 1-3 men så fort jag kommer till 4 på vredet så börjar gasolen brinna lite mer okontrollerat som visas i videon och det ryker rätt mycket från skorstenen.

Misstänker att det är något med regleringen som strular men är osäker så frågar er om råd om det är något jag kan åtgärda själv?

Tror det är en Truma 3000 då det står S3002EL på eltillsasten.

Visa bilaga 20201024_111632.mp4
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.736
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej

När jag kör värmen på gasol så brinner det bra på nivå 1-3 men så fort jag kommer till 4 på vredet så börjar gasolen brinna lite mer okontrollerat som visas i videon och det ryker rätt mycket från skorstenen.

Misstänker att det är något med regleringen som strular men är osäker så frågar er om råd om det är något jag kan åtgärda själv?

Tror det är en Truma 3000 då det står S3002EL på eltillsasten.

Kolla så att luftintaget underifrån är helt öppet. Det verkar som att det fattas luft när du ökar värmen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där känner jag igen har precis samma problem och har så haft sen 2015 och 3000mil mesta utomlands.
Brukar vara när värmaren ska öppna för att gå för fullt finns ju egentligen 2 lägen förutom sparlågan, det brukar lugna sej när den blivit varm. Jag gjorde en rengöring med en ångblås genom fönstret som jag tog bort där får man vara försiktig.
Det blev bättre sen har jag flyttat givaren enl. JANKRO rekommendation så den inte påverkas så mycket av värmaren utan mera av luften i husbilen. Sen har jag sprayat en del 556 där reglerstången går in i regulatorn då gick den lättare och verkade fungera bättre. Om man väntar ett tag med att skruva upp värmen verkar den fungera bättre jag tror att man ska låta den reglera själv den sista biten.
Det ska ju inte kunna ryka från skorstenen speciellt inte om du har en blå låga vilket du verkar ha. Själva skorstenen på taket kan ju vara dålig är ju plast som går sönder kostar inte många kronor och lätt att byta samtidigt kan man passa på att täta anslutningen med sikaflex tror jag köpte den på dags i norrköping men nu finns ju det en till runt 100kr kostade den. Vi bor ju inte så långt från varandra.....
 
Toppen