• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Truma level control

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Hej!
Har problem med att få Truma level control att funka efter byte av flaska.
Har rengjort flaskans botten. Tryckt på BT knappen men den visar 0kg.
Har konfigurerat om samt även tagit bort/lagt till level control i appen men ingen skillnad.
till slut startade jag om hela iNet-boxen men det blir ingen skillnad. Den visar 0kg i tuben som är nyfylld.
Den har varit svår från början med att få denna att funka men denna gången går jag helt bet.
Den har förbindelse med Inet boxen men ger inga mätvärden.
Tips på vad jag kan göra?
Är det flaskan det är fel på?
Lägger in några bilder E119FE53-233C-48F7-9BAD-0B0D46D15C00.jpegB03145F5-E863-415B-8AD3-4D644F6A47D6.jpegF2C5536A-DEF6-41EB-986B-1F4998F6A77A.png
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Under den lilla vita plastknoppen på Level Control sitter ett givarelement som skickar upp en ljudpuls i flaskan och sedan mäter tiden det tar för pulsen att reflekteras och komma tillbaka ner igen. Det är alltså mycket viktigt att platsknoppen har bra kontakt med flaskbotten så att ljudpulsen kan ta sig från Levelcontrol och till stålet i flaskan. Minsta lilla skräp kan göra att det strular.

Försök flytta runt LevelControl en aning, det kan ibland fungera bättre om den inte är absolut i mitten utan litet "off center". Jag har aluminiumflaskor och där hade jag stora problem för att utrymmet under flaskan inte var tillräckligt, men på stålflaskor brukar det vara bättre med utrymme.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fyllde gasolflaskan igår och passade på att byta batterier i LevelControl. Efter att jag monterat tillbaka den på flaskan och ställt flaskan på plats tog det åtskilliga minuter innan den visade korrekt mätvärden. På en full 11kg flaska började den med 3.5 kg, sedan <3.5 kg. Brydde mig inte utan åkte vidare och när jag kollade efter ett tag visade den 11 kg. Har inte lagt märke till det på det tydliga sättet innan.

MVH
Hans
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Måste säga att Truma kontrollen funkar bra annars. När jag fyllde flaskan så visade den att det var 2,9 kg kvar. Vid fyllning fick jag i 8,1 kg i min P11. Känns som att den inte kan bli mer exakt, eller så var det bara tur :)
 
Toppen