• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med Toa Thetford C250, läckage

F

F.d. 25023

Guest
Vi har en Thetford C250 kassett-toa i vår Carthago.Ny läcker den vätska till underliggande plastskål fast "röret" är helt öppet till kasetten.

Efter kontroll märkte jag att det finns en glapp på c:a 5 mm mellan gummitätningen i kassetten och toastolens rör och då kan ju vätskan som rinner längs kanten i toastolen hitta vägen utanför kassettöppningen.

Finns det någon mekanik som sänker toastolens rördel eller höjer kassettens gummiring ihop så då tätar, när man kör in kassetten.

Enligt vad jag förstår höjs inte kassettens gummiring, bara skyddlocket skjuts bakåt när man för in kassetten. Men hur fungerar tätningen av detta ihop med toastolen?

Hälsning från Vändburgs Hamn på Södra Gotland. Som tur är så finns här en båthamnstoa att använda...

jyrki

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med Toa Thetford C250, läckage

Jag vet inte om detta knep kan hjälpa:oops:

Vi hade samma problem att de läckte ner lite under "tanken". Jag satte en tjock tejp där hjulen löper , alltså under tanken.

Sedan tar vi bort tanken mellan resorna så att tätringen vid själva inloppet skall få en chans att återta ursprungligt form+ att utrymmet inne i husbilen får en riktig chans att torka ur.
Jag brukar också göra rent kontaktytorna på de små kretskorten för arbetsmiljön för dessa är skitdålig;)

Efter rengöring så smörjs packningarna in med olivolja.

Ps.
Jag undrar om det inte går att justera löphjulen på tanken lite i höjd också:confused:

Detta har gjort funktion bättre för oss och jag hoppas att tipsen är till någon nytta även för er:)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Om du har SOG ansluten med en slang till toa-kassett och ventilen på undersidan finns kvar så är det sannolkt genom den det läcker. Jag kapade av den plastdelen som sticker ner och som normalt skall tryckas upp och öppna ventilen när det sitter på plats utan SOG.

Därefter försvann mitt problem liknade ditt!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Thetford har en ombyggnadsats till C260 som gör att det blir tätt. Om toaletten är yngre än 3 år så är det bara att kontakta Thetford så får man det kostnadsfritt. Detta hände mig och Thetford fixade det på sin verkstad i Stenstorp.
Även om toan är äldre så kontakta Thetford för de är mycket serviceminded.

Toppen