• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Thetford kylskåp N150 A

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Mitt kylskåp växlar inte automatiskt mellan energivalen, jag funderade på om det är D+ som är fel så därför tog jag bort kåpan över kablarna bakom kylskåpet för att mäta detta. Jag får då se att Adria har slopat D+ kabeln istället har man bryggat mellan D+ och LC+ enligt manualen från Thetford så är det ok.
Är det ett vanligt sätt att koppla detta?

Jag var i kontakt med en Thetford återförsäljare och frågade vad ett kretskort kostar för jag misstänker att det är fel på det, dom vill ha 3417kr.

Är det någon på forumet som bytt kort själv?

Jag har läst vissa trådar där det var fel på dessa 2012-2013 tyvärr så tog inte första ägaren tag i detta.
Min husbil Adria Coral SLT 2012
Christer
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Thetford kylskåp N150 A

D+ saknas allt mer på modernare fordon eftersom bildatorn styr generatorn och även laddningslampan, därför så simulerar man D+ - signalen när kylen ska gå på 12 volt.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Thetford kylskåp N150 A

Jag valde att köpa ett nytt kretskort till kylen men inte i Sverige utan på ebay, där kan man köpa samma kort för 1740kr med frakt till Sverige.
Jag beställde kortet den 17/8 och fick det leverat idag 21/8, jag blev glatt överraskad av den snabba leveranstiden.
Det var rätt kretskort i kartongen, imorgon blir det byte.
Christer
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Jag har läst någonstans att Thetford N150 skall uppdateras med ny mjukvara, någon som vet om detta stämmer ?
Kretskortet hittar jag inte och vågar inte bryta och bända för mycket, Elsebo46 du vet var det sitter, kan du svara om placeringen.
Mitt skåp sitter i en Adria 2008 och fungerar lite till och från och verkar inte starta korrekt efter att varit igång några timmar, det förefaller som om det är någon form av återstartproblem efter att termostaten stängt ner efter uppnådd kyla. Problemet har funnit sedan bilen var ny.
 
Toppen